کد خبر : 11707
تاریخ انتشار : 28 جولای 2014 - 15:41
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,702 بازدید

رفلاکس معده- تجربه کنید(بخش 1)

    درمان ساده وتجربی: زنجبیل دم کرده (روزی یک لیوان) جوشانده تخم ریحان(روزی نصف لیوان) اما تفصیل این بیماری: بازگشت اسید معده به سمت مری توصیفی علمی از سوزش سردل است. این سوزش زمانی اتفاق می افتد که غذای مصرفی با سیستم گوارش ناسازگار است و مواد غذایی، ترکیبات اسیدی، صفرا و محتویات معده […]

 

 

images (1)

درمان ساده وتجربی:
زنجبیل دم کرده (روزی یک لیوان)
جوشانده تخم ریحان(روزی نصف لیوان)
اما تفصیل این بیماری:
بازگشت اسید معده به سمت مری توصیفی علمی از سوزش سردل است. این سوزش زمانی اتفاق می افتد که غذای مصرفی با سیستم گوارش ناسازگار است و مواد غذایی، ترکیبات اسیدی، صفرا و محتویات معده به مری باز می گردد.
به نقل از سایت «Prevention» محلول اسیدی که وارد مری می شود التهاب، حساسیت و زخم ایجاد می کند و در نهایت مری باریک می شود. علایم شامل گرفتگی صدا، گیر کردن غذا، سوزش، تهوع، سرفه و خس خس سینه و از بین رفتن مینای دندان است. رفلاکس احتمال بروز سرطان مری را نیز افزایش می دهد. مهم ترین اقدام برای درمان، یافتن علت است. افرادی که دچار اضافه وزن هستند بیشتر دچارمشکل می شوند. از طرفی عضله تنگ کننده مری که از برگشت غذا پیشگیری می کند با افزایش سن ضعیف تر می شود. مصرف خوراکی هایی مانند شکلات، کافئین، غذاهای چرب و همچنین نیکوتین سیگار در ضعیف شدن عضله تنگ کننده مری نقش دارد. اما با برخی درمان های طبیعی می توان با رفلاکس مقابله کرد.
توصیه می‌شود افراد مبتلا به ریفلاکس قبل از خوردن هر وعده غذایی، یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف کنند. می‌توانید عسل را با مقداری نان مصرف کنید، اما حدود 20 دقیقه پس از آن از مصرف مایعات و آب خودداری کنید، زیرا کارایی عسل را برای بهبود ریفلاکس کاهش می‌دهد، زیرا آب سبب رقیق شدن عسل و کم شدن کارایی آن می‌شود.
کاهش وزن: نتایج بررسی ها نشان می دهد کاهش ۱۰درصد از چربی بدن می تواند علایم رفلاکس را بهبود دهد.
برنامه غذایی ضد رفلاکس اتخاذ کنید: حذف موادی مانند شکلات، نیکوتین، غذای آماده، فست فود و… از رژیم غذایی
بادام خام مصرف کنید: مواد غذایی قلیایی مانند بادام خام می تواند در میزان PH بدن تعادل ایجاد کند، زیرا منبع عالی کلسیم است.
آب آلوئه ورا: روزانه از آب طبیعی آلوئه ورا استفاده کنید.
مخلوطی از آب ولرم و آب لیموی تازه: حدود ۲۰ دقیقه قبل از صرف صبحانه ، ناشتا این شربت را بنوشید. بدن به طور طبیعی میزان اسید را متعادل و به سیستم گوارشی کمک می کند.
سرکه سیب: می توانید سرکه سیب را همراه با عسل به چای بیفزایید یا همراه غذا از سرکه استفاده کنید. بیشتر مردم به اشتباه فکر می کنند رفلاکس و سوءهاضمه بر اثر تولید بیش از حد است. در حالی که نتایج بررسی ها نشان می دهد که عکس آن صحت دارد. هضم نشدن غذا به علت تولید ناکافی اسید است.
سیب: پس از صرف یک غذای پرحجم ، سیب قرمز بخورید.
چای گیاهی: دمنوش بابونه، نعناع یا شنبلیله در کاهش علایم اسید رفلاکس موثر است.
به پهلو بخوابید: خوابیدن روی شکم باعث ایجاد فشار می شود که علایم رفلاکس را افزایش می دهد. در حالی که خوابیدن به پهلوی چپ می تواند تسکین دهنده باشد.
جای 2 یا 3 وعده غذایی حجیم، چندین وعده غذایی کم حجم میل نمایید.
بعد از غذاخوردن، 2 تا 3 ساعت صبر کنید و بعد بخوابید. خوردن شبانه نیز می تواند باعث ریفلاکس معده شود.

استعمال دخانیات را ترک کنید
لباس های تنگ نپوشید.
بلافاصله پس از خوردن غذا ورزش نکنید: تا ۳ ساعت پس از مصرف غذا دراز نکشید و هنگام خواب سر را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.
اینها را یادتان باشد تا ترش نکنید

قهوه، الکل، نوشیدنی‌های دارای کافئین (مثل بعضی نوشابه‌ها) و غذاهای حاوی ویتامین C، میزان ترشح اسید معده را افزایش می‌دهند. خوردن این نوع مواد غذایی قبل از زمان خواب، باعث می‌شود رفلاکس بیشتر اتفاق بیفتد و آسیب بیشتری هم برساند. قهوه و الکل هم علاوه بر این، باعث شل‌شدن اسفنکتر تحتانی می‌شوند.
غذاهایی که چربی زیادی دارند هم باعث دیرتر تخلیه‌شدن معده می‌شوند که شانس رفلاکس را افزایش می‌دهد و هم چربی خود از مواد شل‌کننده اسفنکتر مری محسوب می‌شود.
خوابیدن زودتر از 2 تا 3 ساعت بعد از غذاخوردن می‌تواند شانس رفلاکس را بیشتر کند.
غذاهای معمولی هم اگر در حجم زیاد خورده شوند، می‌توانند باعث سرریزشدن معده به مری شوند. پربودن معده هنگام حرکات دودی و گوارشی آن باعث فشار به اسفنکتر تحتانی مری و رفلاکس می‌شود.
نوشیدنی‌های گازدار باعث رفلاکس می‌شوند. آنها را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید یا حداقل قبل از خواب (موقع شام) ننوشید.
شکلات، نعناع، آدامس‌های نعنایی، میوه‌هایی مثل پرتقال، لیمو و سیب‌زمینی باعث تشدید رفلاکس می‌شوند.
آدامس‌های غیرنعنایی به‌خاطر اینکه باعث افزایش ترشح بزاق می‌شوند، به نفع درمان رفلاکس هستند. یادتان هست که گفتیم بزاق، اثر حفاظتی در برابر اسید معده دارد.
غذاهای نفاخ (نفخ‌زا) مثل کلم، پیاز، کلم بروکلی، اسفناج و بعضی حبوبات به‌علت افزایش فشار معده باعث شل‌شدن اسفنکتر و رفلاکس می‌شوند.
اگر رفلاکس دارید، قبل از خوابیدن شیر نخورید. شیر حاوی کلسیم و چربی فراوانی است که هر دو باعث رفلاکس می‌شوند.
در طب سنتی ایران یکی از مهمترین عواملی که باعث رفلاکس معده می شود بالا رفتن خلط بلغم می شود . بدیهی است که رعایت رژیم غذایی مناسب و دوری از مواد غذایی بلغم زا به رفع و بهبود این بیماری بسیار کمک خواهد کرد.
از مهمترین رژیمها قطع لبنیات – گوشت گاو و گوساله – انواع غذاهایی که مواد نگه دارنده به آنها اضافه می شود – سرخ کردنی (مخصوصا سرخ کردنی های مانده ) – ماهی – اب خوردن بین غذا یا پس از غذا و انواع فست فود مثل پیتزا و …
حرص نخورید، سیگار نکشید، موقع غذاخوردن حرف نزنید و موقع غذا، آب زیاد ننوشید. همه اینها باعث رفلاکس می‌شوند.

بیان دیدگاه !

نام :