تبعات یک تصمیم دولت قبل در حوزه آموزش و پرورش/ انتقال ناگهانی از مقطع متوسطه به ابتدایی/ دولت فعلی«کیفیت» را فدا نکند!
گروه اجتماعی: حاضر نیست نام خودش را به ما بگوید؛ اما میگوید که نمیتوانم بروم! از عهده من خارج است! توانایی انجام این کار را ندارم! باید آموزش دیده باشی! باید دورهاش را طی کرده باشی! مقطع حساسی است! شوخیبردار نیست! موضوع سرنوشت آدمهاست! آدمهایی که الان دانشآموزان مقطع ابتدایی هستند و آیندسازان فردای […]
گروه اجتماعی: حاضر نیست نام خودش را به ما بگوید؛ اما میگوید که نمیتوانم بروم! از عهده من خارج است! توانایی انجام این کار را ندارم! باید آموزش دیده باشی! باید دورهاش را طی کرده باشی! مقطع حساسی است! شوخیبردار نیست! موضوع سرنوشت آدمهاست! آدمهایی که الان دانشآموزان مقطع ابتدایی هستند و آیندسازان فردای مملکت!
معلم داستان ما معلم مقطع متوسطه بوده است؛ حالا به یکباره به او گفتهاند باید بروی در مقطع ابتدایی تدریس کنی! این از پیامدهای تصمیم دولت قبل بوده است؛ آنجا که وزیر آموزش و پرورش دولت قبل دست به تحول نظام آموزشی زد و سیستم شش/ سه/ سه را بنیان نهاد. سیستمی که شش سال دوره ابتدایی دارد/ سه سال دوره راهنمای و سه سال دوره دبیرستان. تبعات آن الان معلوم شده است. امسال هیچ مدرسهای پایه اول عمومی دبیرستان ندارد! چرا؟ چونکه پایه ششم ایجاد شده است و همین نداشتن پایه اول دبیرستان باعث شده کلی معلم مازاد در مقطع دبیرستان سرگردان شوند.
چندی پیش بود که رئیس ناحیه دو آموزش و پرورش شهرستان خرمآباد به خبرنگار ما گفت:«در حال حاضر در کل استان با کمبود 800 معلم ابتدایی روبهرو هستیم». مجتبی بهمنیان تشریح کرد:« نیروهای مازاد مقطع متوسطه به مقطع ابتدایی میروند و در پایههای چهارم/ پنجم/ و ششم تدریس میکنند».
یکی از معلمان ابتدایی که نزدیک به سی سال است مقطع ابتدایی تدریس میکند و نمی خواهد نامش نوشته شود به ما میگوید:«اینکه یک معطم مقطع دبیرستان بهناگهان برود ابتدایی تدریس کند کاملاً اقدامی غیرکارشناسانه است و باعث افت کیفیت آموزشی میشود».
وی ادامه میدهد:«معلم دوره ابتدایی باید دورههای متعدد ضمن خدمت درباره شیوههای تدریس دوره ابتدایی را طی کرده باشد و حساسیت دوره ابتدایی به خاطر سن پایین دانشآموزان نیاز به مهارتهای ویژه تدریس دارد که اکنون این مهارتها آموزش داده نشده است و آموزش و پرورش لرستان باید از فرستادن معلمان مقطع متوسطه که مازاد اعلام شدهاند به مقطع دوره ابتدایی پرهیز کند زیرا این دوره نیاز به مهارتهای تدریس کتب خاص خودش را دارد».
اما برخی متولیان آموزش و پرورش اعتقاد دارند معلمی که از مقطع دبیرستان به مقطع ابتدایی میرود فقط دروس تخصصی خودش را تدریس میکند و این مشکلی ایجاد نمیکند.
از طرف دیگر موضوع این است که در مقطع ابتدایی هر معلمی یک پایه را به صورت تخصصی تدریس میکند و البته گاهی یک معلم کل پایهها را هم تدریس میکرد! روشن است که مدام نمیشود درسها را به معلمان مختلف دوره دبیرستان داد تا تدریس کنند زیرا اینگونه معلمان مازاد اعلام شده اصلاً دورههای مهارت تدریس و شیوههای تدریس دوره ابتدایی را طی نکردهاند و اساساً با روشهای جدید تدریس مفاهیم کتابهای دوره ابتدایی بیگانه هستند».
از نظر روانشناسی نیز معلمی که یک عمر است در مقطع دبیرستان تدریس کرده است و با دانشآموزان دارای سن این مقطع سر و کار داشته است حالا معلوم نیست چگونه بهیکباره باید برود در مقطع ابتدایی تدریس کند و کیفیت آموزشی هم پایین نیاید!
نظر میرسد دغدغهی مدیران آموزش و پرورش این است که کمبود معلم در مقطع ابتدایی جبران شود؛ اما روی دیگر سکه آن است که به چه بهایی؟ آیا به بهای افت کیفیت اموزشی؟ آیا به بهای اینکه معلمی که دوره ضمن خدمت تدریس در مقطع ابتدایی را طی نکرده است به یکباره از مقطع دبیرستان به مقطع ابتدایی برود.
یکی دیگر از معلمان ابتدایی که خودش را ع معرفی میکند به ما میگوید:«ما از مدیران آموزش و پرورش انتظار داریم با وزارتخانه نامهنگاری کنند و به تهران انتقال بدهند که در این زمینه نارضایتیهایی ایجاد شده است و نمیشود یک شبه دبیر مقطع دبیرستان به مقطع ابتدایی منتقل شود».
دوره ابتدایی دورهی سرنوشتساز و حساسی است؛ اینجاست که سواد آیندهسازان مملکت پیریزی میشود؛ پس چه بهتر است با مطالعات کارشناسی شده انتقال معلمان از یک مقطع به مقطع دیگر صورت گیرد و اگر قرار است معلمی از مقطع متوسطه به مقطع ابتدایی منتقل شود دورههای ضمن خدمت و دورههای شیوههای مدرس تدریس کتب دوره ابتدایی نیز برایش برگزار شود تا هم نارضایتیها از بین برود و هم کیفیت آموزشی در مقطع ابتدایی تقویت شود. چرا که کودکان امروز قرار است نیروهای انسانی سازندهی فردای جامعه باشند.
از سرباز معلمان یا افراد شرکتی و حق التدریس که هیچ آموزشی ندیده اند که بدتر نیستن
[پاسخ]