کد خبر : 32605
تاریخ انتشار : 7 آگوست 2017 - 06:02
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 219 بازدید

درباره روز خبرنگار و خبرنگاری

شهرام شرفی: هفدهم مردادماه هر سال، به‌عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است. در این تاریخ و در سال 77 بود که خبرنگار اهل بروجرد، زنده‌یاد محمود صارمی در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید.  او خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بود. خبرنگاری و روزنامه‌نگاری با چند ویژگی مهم پیوند خورده است: […]

شهرام شرفی:

هفدهم مردادماه هر سال، به‌عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است.

در این تاریخ و در سال 77 بود که خبرنگار اهل بروجرد، زنده‌یاد محمود صارمی در مزار شریف افغانستان به دست گروهک تروریستی طالبان به شهادت رسید.  او خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بود.

خبرنگاری و روزنامه‌نگاری با چند ویژگی مهم پیوند خورده است: جسارت، دقت، صحت و سرعت.

بهره‌مندی از علم و دانش و تجربه نیز به تدریج و در گذر زمان، کیفیت کار خبرنگاری و روزنامه‌نگاری را افزایش می‌دهد.

خبرنگاری با مسئولیت اجتماعی همراه است؛ خبرنگار نماینده افکار عمومی است و کوشش می‌کند در توسعه‌یافتگی جامعه و در رفع مشکلات مردم، نقشی اثرگذار داشته باشد.

همین مسئولیت‌پذیری اجتماعی است که نقش رسانه، خبرنگار و روزنامه‌نگار را حول سه موضوع متمرکز می‌کند:

تقویت صلح منطقه‌ای، ملی و جهانی؛

تقویت مفاهمه و گفت‌وگو که به همزیستی مسالمت‌آمیز و دوری جستن از خشونت منجر می‌شود؛ خبرنگار به جامعه‌ای فکر می‌کند که قانون و تکثر اجتماعی و همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به همدیگر و حقوق شهروندی در آن نهادینه شود.

و سوم، تقویت تربیت اخلاقی و اجتماعی که نتیجه‌اش، گسترش فضائل اخلاقی در اجتماع است.

این سه شاخص گفته شده است که مسئولیت‌پذیری اجتماعی و سیاسی را برای خبرنگار افزون‌تر می‌کند و اینجاست که خبر و خبرنگاری، با صراحت، روشنی و صداقت در اطلاع‌رسانی، پیوند خورده است.

رسانه چشم و گوش مردم است و خبرنگار نیز بایستی با استعداد، ذوق، تجربه و مهارت‌هایی که آموخته است مشکلات مردم را بیان کند و داده‌ها و اطلاعات خبرش، مبتنی بر صحت و دقت و سرعت باشد.

در عین حال، خبرنگاری حرفه‌ای پرمخاطره است و به همین علت، خبرنگار باید حوصله‌ی فراوان و البته نگاه موشکافانه و دقیق به موضوعات داشته باشد و از احساسات و احساسی‌نوشتن، پرهیز کند.

بیان دیدگاه !

نام :