کد خبر : 33838
تاریخ انتشار : 8 دسامبر 2017 - 13:57
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 760 بازدید

مفقود شدن ۷کوهنورد مشهدی زیر برف های اشتران کوه/ ۲نفر جان باختند/ توقف موقت عملیات جستجو

  وقوع بهمن در ارتفاعات اشترانکوه موجب مدفون شدن هفت نفر از تیم ۱۴ نفره کوهنوردان مشهدی شده و تاکنون در این حادثه دو نفر جان‌باخته است؛ عملیات جستجو به دلیل سرما و تاریکی هوا متوقف‌شده است. خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: ۱۴ نفر کوهنورد مشهدی که برای صعود به ارتفاعات اشترانکوه- آلپ ایران- عازم منطقه […]

 

وقوع بهمن در ارتفاعات اشترانکوه موجب مدفون شدن هفت نفر از تیم ۱۴ نفره کوهنوردان مشهدی شده و تاکنون در این حادثه دو نفر جان‌باخته است؛ عملیات جستجو به دلیل سرما و تاریکی هوا متوقف‌شده است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: ۱۴ نفر کوهنورد مشهدی که برای صعود به ارتفاعات اشترانکوه- آلپ ایران- عازم منطقه شده بودند دچار حادثه شدند. این کوهنوردان به‌رغم اعلام هواشناسی مبنی بر شرایط نامساعد جوی با همراهی یکی از کوهنوردان الیگودرزی راهی منطقه می‌شوند که متأسفانه در ادامه مسیر با «بهمن» مواجه شده و از هم فاصله می‌گیرند.

تاکنون دو نفر از اعضای این تیم جان خود را از دست داده‌اند. هفت کوهنورد دیگر نیز مفقود هستند و برخی مسئولان از احتمال مدفون شدن آن‌ها در زیر برف خبر می‌دهند.

بنابراین گزارش منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه یکی از مناطق منحصربه‌فرد و پرجاذبه طبیعی غرب کشور است که به لحاظ برخورداری از شرایط زیست‌محیطی و ویژگی‌های زمین‌شناسی زیستگاه مناسب و مستعدی برای رشد و تکثیر وحوش به‌خصوص پستانداران محسوب می‌شود.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده استاشترانکوه به دلیل واقع‌شدن در قلب سلسله جبال زاگرس دارای قلل سرد مرتفع بالای سه هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا و همچنین دره‌های نسبتاً گرم است. اشترانکوه رشته‌کوهی به طول تقریبی ۵۰ کیلومتر است که در جهت شمال غربی-جنوب شرقی امتداد دارد.

یخچال‌های طبیعی و دائمی این رشته‌کوه که یکی از زیباترین کوه‌های کشور به شمار می‌رود، در تمام سال از برف و یخ پوشیده است. اشترانکوه در جنوب شهر دورود و ازنا قرار دارد و به «آلپ ایران» نیز معروف است؛ البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن به آن تعلق نگرفته است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان و «وی» شکل و یخچال‌های طبیعی است. ارتفاع بلندترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ است.

اخبار تکمیلی مربوط به این حادثه را در زیر می‌خوانید.


۱۷:۰۷ عملیات جستجو در اشترانکوه به دلیل سرما و تاریکی هوا متوقف شد

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به جان باختن ۲ کوهنورد مشهدی و مفقود شدن ۷ کوهنورد دیگر در ارتفاعات اشترانکوه اظهار داشت: به دلیل سرمای زیاد و تاریکی هوا عملیات جستجو در منطقه متوقف شده است.

وی بیان کرد: به محض روشن شدن هوا و با توان بیشتر عملیات جستجو ادامه خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، این احتمال داده می شود که اجساد مفقودین حادثه نیز در همان محل پیدا شدن دومین جسد باشند اما تاکنون خبری در این رابطه نیست.

اطلاعات به دست آمده از منابع میدانی حاکی از آن است که جسد کوهنورد دوم در نزدیکی جان پناه دوم در اطراف منطقه «کله جنون» ارتفاعات اشترانکوه، پیدا شده که بر اثر سقوط بهمن در زیر برف گرفتار شده است.


۱۶:۱۷ هویت دومین جان‌باخته حادثه اشترانکوه مشخص شد

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز جمعه رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر خبر از پیدا شدن دومین جسد مربوط به کوهنوردان مشهدی در اشترانکوه داد.

«مرتضی غلامپور» هویت جسد پیدا شده در میان برف ها است. این کوهنورد مشهدی دارنده نشان «پلنگ برفی» است.

یکی دیگر از کوهنوردان به هویت «علیرضا عامری» ۲۳ ساله نیز پیش از این براثر سرمازدگی جان خود را از دست داده است.


۱۶:۱۲ جزئیات جدیدازحادثه اشترانکوه/ احتمال توقف موقت جستجو با تاریکی هوا

به گزارش خبرنگار مهر، سید موسی خادمی استاندار لرستان در گفتگوی خبری با رسانه‌های جمعی اظهار داشت: در ساعت ۳:۲۰ دقیقه بامداد امروز به جمعیت هلال‌احمر شهرستان ازنا اطلاع داده می‌شود که تعدادی از کوهنوردان در اشترانکوه در برف و کولاک کوهستان گرفتارشده و نیاز به امدادرسانی دارند.

وی ادامه داد: بلافاصله از طریق مدیریت جمعیت هلال‌احمر شهرستان ازنا ضمن اطلاع‌رسانی به معاونت امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان و مدیریت بحران شهرستان، اقدام به اعزام نیروی انسانی ماهر و کوهنوردان جمعیت به منطقه موردنظر می‌کنند.

خادمی بیان کرد: امدادگران بعد از الحاق به ۷ نفر از کوهنوردانی که در پناهگاه مستقر بودند، درخواست اعزام  بالگرد برای حمل یکی از افراد بدحال را دارند که بلافاصله بالگرد اعزام و هلی برد جوان مصدوم به‌نام آقای عامری انجام می شود،   ولی طبق اعلام اورژانس به علت سرمازدگی و ایست قبلی، ایشان فوت می‌کند.

استاندار لرستان گفت: سایر افراد مستقر در پناهگاه طی دو سورتی پرواز به شهرستان ازنا  اعزام شدند و تحت درمان قرار گرفتند که هم‌اکنون حال ایشان مساعد است.

وی در ادامه اعلام کرد که ۸ نفری که در انتهای گروه کوهنوردی قرار گرفتند احتمالاً درون یکی از آبشارهای یخی که عبور از آن فوق‌العاده سخت و دشوار بوده است با مشکل سقوط بهمن مواجه شده‌اند.

استاندار لرستان یادآور شد: با راهنمایی‌های افراد نجات‌یافته، محل سقوط بهمن شناسایی و امدادگران عملیات جستجو و  امداد و نجات را در محل شروع کردند که بعد از ساعت‌ها کار سخت،   در محل سقوط بهمن تعدادی کوله‌پشتی و نهایتاً بعد از انجام سونداژ  در محل، جنازه یکی از کوهنوردان  پیدا شد. تلاش نیروهای امدادی برای یافتن سایر مفقودشدگان با تمام توان ادامه دارد.

وی افزود: شرایط حاکم بر محل بسیار سخت و دشوار است، منطقه صعب‌العبور و برف‌گیر بوده و امکان فرود هلی کوپتر در نزدیکی محل حادثه امکان‌پذیر نیست ولی تمامی نیروها در سرمای بسیار سخت حاکم بر محل با حداکثر توان در حال انجام  عملیات جستجوی مفقودشدگان هستند ولی با تاریکی هوا ممکن است با مشکلات بیشتر و یا توقف موقت کار مواجه شوند.

بیان دیدگاه !

نام :