کد خبر : 26468
تاریخ انتشار : 1 می 2016 - 07:01
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 354 بازدید

استرس شغلی و راه کار مقابله با آن

شعار سازمان بین المللی کار در سال۲۰۱۶ به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای (۲۸ آوریل، ۹ اردیبهشت) «استرس محیط کار، یک چالش اجتماعی» استرس، به فشار، دلهره و تنش معنی شده است. دکتر هانس سلیه (Hans Selye) روان پزشک اتریشی که پایه‌گذار پژوهش‌های علمی درباره پدیده استرس بوده، استرس را واکنش بدن به تمام تقاضاهایی […]

mohsen mirzai

شعار سازمان بین المللی کار در سال۲۰۱۶ به مناسبت روز جهانی بهداشت حرفه‌ای (۲۸ آوریل، ۹ اردیبهشت)

«استرس محیط کار، یک چالش اجتماعی»

استرس، به فشار، دلهره و تنش معنی شده است. دکتر هانس سلیه (Hans Selye) روان پزشک اتریشی که پایه‌گذار پژوهش‌های علمی درباره پدیده استرس بوده، استرس را واکنش بدن به تمام تقاضاهایی می‌داند که از وی می‌شود. استرس به دو نوع مفید و مضر تقسیم می‌شود. استرس‌هایی را که از عهده آن‌ها برمی آییم استرس مفید و استرسهایی را که از عهده آن‌ها بر نمی‌آییم استرس مضر گویند.

استرس شغلی: طبق تعریف NIOSH (انستیتو ملی ایمنی و سلامت شغلی آمریکا) استرس شغلی وقتی رخ می‌دهد که بین نیازهای شغلی با توانایی‌ها، قابلیت‌ها و خواسته‌های فرد هماهنگی نباشد. استرس محیط کار باعث فشارهای روانی بسیاری روی فرد می‌شود. از جمله: زودرنجی یا پرخاشگری در برخورد با همکاران و مراجعین، کاهش خلاقیت و فقدان اعتماد به نفس، بی‌تفاوتی نسبت به کار، خستگی مفرط، تمایل به انزوا و…

راه‌های مقابله با استرس:

برای مقابله با استرس ابتدا باید عوامل و زمینه‌های استرس زا را شناسایی کرد تا بتوان راه کار متناسب با آن را به کار گرفت. بعضی از راه‌های کاهش استرس:

– یاد و ذکر و توکل به خدا (أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)

– مثبت اندیشیدن

– خندیدن

– گوش دادن به موسیقی آرام

– قدم زدن

– نفس عمیق کشیدن

– با آرامش از خواب برخاستن

– خواب منظم شبانه

قابل توجه همشهریان محترم: در سه مرکز سلامت جامعه شهید عباسی، شهید هادیان و فجر، کار‌شناسان روان‌شناسی جهت ارائه مشاوره به صورت رایگان در زمینه مسائل مرتبط با بهداشت روان حضوردارند.

روز بهداشت حرفه‌ای (۲۸آوریل) نهم اردیبهشت بر همه تلاشگران عرصه سلامت و بهداشت مبارک باد.

 

 

گردآورنده: محسن میرزایی مسئول واحد بهداشت حرفه‌ای مرکز بهداشت کوهدشت

برچسب‌ها:
دیدگاه ها

مسعود یاراحمدی در گفته :

سلام و درود خدمت محسن خان میرزایی میمز عزیزم واقعا مطلب زیبایی نوشتید.ادامه داشته باشد

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

بسیار عالی تشکر از مطلب مختصر وکاملتان

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :