کد خبر : 34834
تاریخ انتشار : 19 جولای 2018 - 05:45
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 509 بازدید

استفاده از تجربیات موفق‌ترها

روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه، اعضای کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان لرستان که شامل نمایندگان و کارشناسان حوزه‌ی پژوهش ادارات، دستگاهها و دانشگاههای استان می‌شود با دبیری دانشگاه لرستان، راهی استان اصفهان شدند تا از شهرک ۵۳۰ هکتاری علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کنند. واقعیت آن است که استفاده از تجربیات دیگران به‌ویژه […]

روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه، اعضای کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان لرستان که شامل نمایندگان و کارشناسان حوزه‌ی پژوهش ادارات، دستگاهها و دانشگاههای استان می‌شود با دبیری دانشگاه لرستان، راهی استان اصفهان شدند تا از شهرک ۵۳۰ هکتاری علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدید کنند.

واقعیت آن است که استفاده از تجربیات دیگران به‌ویژه استفاده از تجربیات علمی و تحقیقاتی استانهای برخوردار یک رویداد مثبت است که مانع آزمون و خطا می‌شود.

هرچقدر از تجربیات مفید موفق‌تر‌ها استفاده بشود خود به خود روند آزمون و خطا کاهش می‌یابد و افق‌های ذهنی و چشم‌اندازهای برنامه‌ریزی هم گسترش می‌یابد و این موضوع را باید به فال نیک گرفت و حمایت کرد.

در استان لرستان نیز زیرساخت‌هایی همچون پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان استان و مرکز شتابدهی و مرکز رشد واحدهای فناور ایجاد شده است اما طبیعی است استانهای برخورداری همچون استان اصفهان سالها قبل‌تر این زیرساخت‌ها را ایجاد کرده‌اند و مسیری را طی نموده‌اند که برای ما نیاز است از تجربیات آنها استفاده کنیم و آن تجربیات را متناسب با شرایط بومی و اقلیمی و انسانی خویش، به‌کارگیری نماییم.

رئیس پارک علم و فناوری استان لرستان، دکتر محمودرضا شاکرمی است که در این بازدید همراه با رئیس بنیاد نخبگان استان لرستان، دکتر حمزه امیری و البته مدیرکارآفرینی دانشگاه لرستان، دکتر سیدنجم‌الدین الماسی حضور داشت و این یک نکته‌ی مثبت در راه توسعه‌یافتگی پایدار استانی است که تصمیم‌گیرندگان، خودشان رأسأ در اینگونه بازدیدهای علمی حضور داشته باشند و از نزدیک با تجربیات طی شده‌ی دیگران که در این مسیر موفق‌تر بوده‌اند و قدمت بیشتری در این راه دارند آشنا شوند و به تبادل دیدگاه و استفاده از تجربیات دیگری بپردازند.

زیرساخت‌سازی در این حوزه در استان اصفهان شگفت‌آور است؛ همین عدد ۵۳۰ هکتار مساحت که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در آن قرار دارد گویای نوع نگاه استراتژیک مدیران و مسئولان و دانشگاهیان و نخبگان استان اصفهان به مقوله‌ی پژوهش، فناوری و نوآوری در این استان است.

و جالب است که پارک علم و فناوری شیخ بهایی و دیگر پارک یعنی پارک علم و فناوری ابوریحان، یکی ۴۰ و دیگری ۲۱ هکتار مساحت دارند و شما با یک مجموعه‌ی بزرگ بانشاط و سرزنده و پررونق روبه‌رو می‌شوید که نشان از نوع نگاه مدیریتی در این استان از سالها پیش تاکنون دارد.

به آمار که نگاه می‌کنیم می‌بینیم شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان که در کنار دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد تاکنون بیش از شش هزار و ۸۰۰ شغل ایجاد کرده است و این عدد وزن اشتغالزایی این شهرک را نشان می‌دهد.

افق آینده در این استان باز هم استراتژیک است؛ قرار است بین پنج تا ده پارک علم و فناوری در همین شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان ایجاد شوند و اینجاست که به‌خوبی نمایان می‌شود که نه نگاه مبتنی بر افق‌های ذهنی بسته و بخشی‌نگر بلکه نگاه و افق و چشم‌انداز حداقل ۳۰ ساله به برنامه‌ریزی در هر زمینه‌ای که می‌تواند استانی را به یک استان برخوردار در این شاخص تبدیل نماید.

نماینده استانداری لرستان (عبدالمنان حقیقی) نیز در این بازدید حضور داشت و البته که نقش استانداری‌ها برای هدایت‌گری و هماهنگ‌سازی و انسجام‌بخشی به امورات پژوهشی و فناوری ادارات و دانشگاههای استان متناسب با مزیت‌های نسبی استان یک نقش اثرگذار و تعیین‌کننده است.

به‌هرروی، این‌چنین بازدیدهای علمی و تحقیقاتی را باید حمایت کرد و بسط داد تا افق‌های برنامه‌ریزی براساس استفاده از تجربیات دیگرانی که موفق‌تر عمل‌ کرده‌اند به‌دور از آزمون و خطا به برنامه‌ریزی بپردازند.

بیان دیدگاه !

نام :