کد خبر : 35373
تاریخ انتشار : 10 آگوست 2019 - 09:01
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 7,588 بازدید

به بهانه روز خبرنگار/ چرا باید فضای مجازی را فیلتر نکنند؟!

شاهپورلطفی: لابه لای تاریخ معاصر را که می‌گردی، بر می‌خوری به فیلترها و مخالف‌های اعجاب‌آوری که امروزه، بجای درک استدلال آن توبیخ‌ها، فقط می‌توانید ریشخند بزنید.اگر تاریخ‌های نانوشته‌ی معاصر را ورق بزنید برخواهید خورد به مخالفت با رواج و راه اندازی تلگراف، ویدئو، ماهواره و… این زنجیره کش می‌آید و امروز در قامت فیلتر تلگرام […]

شاهپورلطفی:

لابه لای تاریخ معاصر را که می‌گردی، بر می‌خوری به فیلترها و مخالف‌های اعجاب‌آوری که امروزه، بجای درک استدلال آن توبیخ‌ها، فقط می‌توانید ریشخند بزنید.
اگر تاریخ‌های نانوشته‌ی معاصر را ورق بزنید برخواهید خورد به مخالفت با رواج و راه اندازی تلگراف، ویدئو، ماهواره و…

این زنجیره کش می‌آید و امروز در قامت فیلتر تلگرام و فیسبوک، باز خودی نشان می‌دهد. زنجیری از تنگ نظری‌ها، که از به روز بودن، جامانده است و همیشه در مواجهه با فضاهای تازه، مقاومت سرسختانه، لجوجانه و هزینه‌بری را در پیش می‌گیرد.

طبق آمار، جمعیت جهانی که در آیینه اخبار، پر التهاب می‌نماید، بالغ بر ۷ میلیارد و ۷۰۰میلیون نفر است.
سرزمین اژدها (کشور چین) با یک میلیارد و ۴۲۰ میلیون نفر پرجمعیت‌ترین کشور دنیاست. و در تعقیب کشور اژدها، کشور هزار مذهب (هند) با یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون نفر در رتبه دوم پُر جمعیت‌ترین کشور دنیا است.

اما یک دهکده‌ای در جهان هست که جمعیت‌اش از کشور چین و ‌هند به مراتب بیشتر است.

به قول «مک لوهان» #دهکده‌ی_جهانی
بله! بر اساس آمار، در جهان بیش از ۵ میلیارد نفر به تلفن همراه دسترسی دارند
و بیش از ۳ میلیارد نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند.
در این میان فیسبوک بیش از ۲ میلیارد نفر عضو دارد. و اینستاگرام یک میلیارد و ۲۰۰میلیون نفر عضو دارد.

و اما در دنیای پر جمعیت شبکه‌های مجازی، از دورترین نقاط جهان، از پَرت‌ترین اتفاقات، به راحتی خبر تهیه می‌شود و به اندک زمانی دنیا را در می‌نوردد.
فضایی که امروزه تعریف اتو کشیده‌ی، رسانه و خبر و خبرنگاری را به یک چالش جدی کشانده است.
در دنیای مجازی، بر خلاف جوامعی که از زور اختلاف و زد و خُورد و ناسازگاری تبدیل به جهنم شده‌اند. اتفاقأ در دنیای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، همگرایی بی‌سابقه‌ای شکل گرفته است.
یک حرکت زشت یا خوب، به اندک زمانی تبدیل به#ترند می‌شود و دیدگاه مخاطبان آنرا بُلد می‌کند و دنیا را در جریان خبر قرار می‌دهند و به رفتار موثران و تصمیم سازان در آن حوزه جهت می‌دهند.

در دهکده‌ی جهانی، از پوشش و ژست گرفتن هنگام عکاسی گرفته، تا مدل موی سر و رنگ سال، به شکل بی‌سابقه‌ای، سلایق و ایده‌ها به همدیگر نزدیک شده‌اند و این همه قدرت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

بیایید درک درستی از این فضا داشته باشیم، و بجای تحریم و فیلتر و مقابله‌ی تخاصم آمیز در صدد استفاده درست از این امکان بر آییم.
به عنوان مثال: در جریان #سیل فرودرین ۹۸ لرستان، در آن شب‌هول حادثه، خبرنگاران و کاربران در #تلگرام با گستردگی و شایستگی در کار اطلاع رسانی، هماهنگی و هشدار دادن به مردم بودند. در واقع، هنگامه‌ی روسفیدی تلگرام در آن شب سیاه بود.
اما متأسفانه با پاره شدن کابل‌های فیبر نوری و قطع شدن شبکه‌ی مخابراتی، جریان این پیگیری و اطلاع رسانی متوقف شد.
این موضوع یکی از عمده‌ترین دلایل آشکار غفلت از فاجعه‌ی کوهدست و پلدختر و معمولان بود. به همین سادگی تلگرام سکته زد. و سیل‌زدگان مغفول ماندند.
و اما در روزهای پساسیل، خشم و غصب مردم مناطق سیل زده، نسبت به بعضی از امدادرسانی‌ها، به دلیل همین خلأ خبری بود.
در سیل فروردین، ضعف و نارسایی، رسانه‌های پُر هزینه‌‌ای، چون: صدا و سیما آشکارا پیدا بود.

ساختار تجلیل و ساماندهی و خدماتی از قبیل بیمه و …خبرنگاران بایستی مورد بازبینی قرار بگیرد و فعالین این حوزه را با توجه به خدماتی که ارایه می‌دهند، نباید نادیده گرفت. امروزه تعریف خبر و خبرنگاری از دایره‌ی تنگ و محدود فرهنگ و ارشاد فراتر رفته است.
بیایید هزینه‌های فیلترینگ را صرف ساماندهی و معیشت خبرنگاران کنید اگر به اطلاع رسانی درست اعتقاد دارید. دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

می‌خواستم از زاویه‌ای دیگر، روز خبرنگار را مورد کنجکاوی قرار دهم اما به نظرم، در دنیای موج سوم و با گرانی کاغذ و بی‌حوصلگی مخاطب، و متقاعب آن ورشکستگی مطبوعات یکی پس از دیگری(البته به غیر از مطبوعات یارانه‌بگیر) شبکه‌های اجتماعی _بدون خودکار و کاغذ و نیاز به گرفتن یارانه_ به عنوان یک جایگزین شایسته‌ای، گردن افراخته است و مردم نیز آن را پذیرفته‌اند.

لطفأ انگشت لجاجتتان را از روی بعضی دکمه‌ها بردارید‌. در آینده، چنان مقاومت در برابر رواج تلگراف و…برای فیلتر تلگرام نیز توضیحی نخواهید داشت.

در پایان به عنوان عضو کوچکی از فعالان حوزه‌ی خبر و خبرنگاری، روز خبرنگار را به تمام فعالان این حوزه، تبریک و خداقوت می‌گویم
دهکده‌ی جهانی واقعیت عصر حاضر است حتی اگر شما آن را برنتابید حقیقت دارد و راه خود را خواهد گشود همچنان که هم اکنون گشوده است.

بیان دیدگاه !

نام :