کد خبر : 34000
تاریخ انتشار : 20 دسامبر 2017 - 20:11
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 970 بازدید

جشنواره فرهنگ بومی لرستان در زاغه برگزار شد + تصاویر

.   زاغه میزبان جشنواره ی نمایشگاه فرهنگ بومی لرستان بود. متن از مجریان برنامه: مردم لرستان گنجینه ای از آئین و سنن را در تار و پود تاریخ این سرزمین تنیده اند که برشمردن وتشریح مواریث معنوی وفرهنگی این قوم نه فقط در این نوشته بلکه در ده ها کتاب قطور هم بطور کامل […]

.

 

زاغه میزبان جشنواره ی نمایشگاه فرهنگ بومی لرستان بود.

متن از مجریان برنامه:

مردم لرستان گنجینه ای از آئین و سنن را در تار و پود تاریخ این سرزمین تنیده اند که برشمردن وتشریح مواریث معنوی وفرهنگی این قوم نه فقط در این نوشته بلکه در ده ها کتاب قطور هم بطور کامل نمی گنجد.
در هزاره های تاریخ مردمان این دیار سنن وفرهنگ هایی کم نظیر وغنی داشته اند.
در همین راستا جشنواره ی فرهنک و ادبیات بومی لرستان با برپایی و اجرای آیین ها و سنت هایی نظیر سوگ و سور ، جشن ها و خواندن اشعار زمان تولد ، خواستگاری و عروسی، شیردوشی ،مراسم شو چله، پخت و تهیه ی غذاهای سنتی مثل:( آش رشته ،ترخینه(کشکینه) ،چورک یا چزنک روغن ،برساق ،زیره جوش و شام عروس) و دیگر آیین ها در فضایی صمیمی و مفرح به همت سهیلا سعیدی، دبیر ادبیات  دبیرستان شهیدبهشتی منطقه زاغه در روستای طالقان با شرکت همکاران فرهنگی و دانش اموزان  منطقه و حمایت مدیریت آموزش وپرورش زاغه برگزار گردید.
آداب ، رسوم ، سنت ها، عقاید، فنون، فرهنگ و دانش بومی مردم لرستان در طول قرون واعصار بسان میراثی گرانمایه در پرونده تاریخی دو قوم لر و لک این استان ثبت و مانا شده است.

این مراسم زیبا که گامی در جهت احیا و معرفی آئین های کهن مردمان ایران عزیز تر از جانمان بوده است شایسته تقدیراست و جا دارد قدردان زحمات خانم سعیدی و خانم مرادی(مدیردبیرستان) وهمچنین مدیریت وپرسنل آموزش وپرورش منطقه زاغه باشیم.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه ها

امیرحسین محمودوند در گفته :

جا دارد از مجریان این مراسم با شکوه و نیز از دوست گرانقدر و استاد عزیزم حشمت آزادبخت که همواره در جهت اعتلای فرهنگ مردم لرستان گام برمی دارند صمیمانه تشکر کنم

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :