کد خبر : 35396
تاریخ انتشار : 18 آگوست 2019 - 09:24
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,853 بازدید

جشن گلونی لکی به میزبان دلفان برگزار شد

جشن ثبت ملی گلونی لکی در دلفان برگزار شدبه گزارش هومیان ، جشن ثبت ملی گلونی قوم لک ۲۴ مرداد در شهرستان دلفان برگزارش. در این جشن که در سالن اداره ی این شهرستان اتفاق افتاد اهل هنر و ادبیات و قلم به دستان بسیاری از سراسر کشور حضور داشتند. استقبال پرشور مردم دلفان بر […]


جشن ثبت ملی گلونی لکی در دلفان برگزار شد
به گزارش هومیان ، جشن ثبت ملی گلونی قوم لک ۲۴ مرداد در شهرستان دلفان برگزارش. در این جشن که در سالن اداره ی این شهرستان اتفاق افتاد اهل هنر و ادبیات و قلم به دستان بسیاری از سراسر کشور حضور داشتند. استقبال پرشور مردم دلفان بر زیبایی این برنامه افزود به طوری که خیلی ها سرپا به تماشا ایستاده و بسیاری بیرون از سالن ماندند.
گلونی واژه ای مشتق مرکب و از سه قسمت گل – ون – و یای نسبت ساخته شده و از گل درختچه ی ون مشتق شده است. گل های روی این سربند مادران قوم لک به شکل گل های درخت ون است و به این خاطر آن را گل ونی نامیده اند.

این مراسم با اجراهایی چون چوپی، چلسروخوانی، موسیقی با صدای حسین رضا اسدی، نواختن ساز و دهل، شعرخوانی بانوان لک و برنامه های متنوع دیگری همراه بود.

دیدگاه ها

پرهام آزادبخت در گفته :

یک جشن محلی بوده و گرنه ثبت ملی اصولی دارد که باید رعایت شود این شو به راه انداختن نه برای مردم نان میشود و نان بر سر سفرهای آنها میاورد. در نورآباد باید جشن ایجاد شغل میگرفتند تصویری از فقر در این شهر و روستاهای اطراف مشاهده میشوند که گاهی آدم آنها را با شهرها و روستاهای دور افتاده آفریقا اشتباه میگیره.

عده ای هم لابد دنبال منافع شخصی هستند.

[پاسخ]

حسن آزادبخت پاسخ در تاريخ جمعه 3 دسامبر , 2021 12:44 ب.ظ:

جناب پرهام آزادبخت هم طایفه و هم خون عزیز
پرداختن به مسائل فرهنگی منافات و ضدّیتی با پرداختن به مسائل اقتصادی و فقر و محرومیت نداره که شما اسفند روی آتیش شدی و از این خبر گور گرفتی!! مطمئنن نه تنها آزادبخت لک هم نیستی که از این خبر به این سختی آشفته حال شدی!!
اگر مسائل اقتصادی و محرومیت های مناطق لک نشین هم بیان بشه مطمئنن بهتره ولی بیان و پیگیری فرهنگ و تاریخ و تمدن به تاراج رفته اگر مهمتر از نان و آب نباشد که هست% مطمئنن بی اهمیت تر هم نیست و اصلا بیان هر کدام ضدیتی با بیان و پیگیری دیگری ندارد.
فهم و درک و تفکیک بین مسائل درّ گرانیست که به هر کس ندهندش
مگر اینکه شما برعلیه قوم لک باشید.

[پاسخ]

سربند یا گلونی یا کت همراه با سرداری در تمام استانهای لر نشین رسم و سنتی باستانی بوده و از عصر عیلامیان باستان در میان اقوام لر رواج داشته است چه لرهای فیلی و چه لرهای بختیاری و کهکیلویه و بویر احمدی و چه لرهای جنوبی.
البته اندکی تغییر با هم دارند.
زنان کرد هم سربند دارند که در مناطق کرد نشین به کت معروف هست نقوش روی گلونی از استانی با استانی دیگر اندکی متفاوت هست.

روز گلونی هم ۲۰ اردیبهشت است و ثبت ملی شده است.

حالا چرا میخواهند به نام دو یا سه شهر کوچک و محروم نام گذاری بشه نمیدونم چرا؟

یادمان باشد آنچه در کتب تاریخی و آثار باستانی اثبات سده وجود دارد لرهای فیلی شامل لرهای ثلاثی( ساکنان بروجرد و ملایر و نهاوند) و لر لکها ( ساکنان مناطق بین کرمانشاه و لرستان و ایلام) و لرهای کلهری و لرهای بالاگریوه ای( ساکنان پلدختر و معمولان و دره شهر و اندیمشک و بخش هایی از دزفول) هستند. سربند در مناطق لر فیلی به گلونی معروف بوده است.

البته امروزه تقریبا هیچ دختری از پوشش های عیلامیان استفاده نمیکنه و پوشیدن این پوشش ها تنها حالت نمادین دارد مخصوص جشن ها و آیین های خاص میباشند.

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ چهارشنبه 9 سپتامبر , 2020 9:08 ق.ظ:

دیگر لر پنداری یا دیگر کردپنداری یا دیگرلک پنداری و همچنین فارس پنداری هم اشتباه است و محکومه. سربندگلونی ممکنه چندین نام و این نام ها چندین معنی داشته باشه، اما آنچه ها مشخص و عیان است استفاده این سربند از کردستانات ترکیه،عراق و ترکیه تا تمام مناطق زاگرس نشین چه لر ،کردو چه لک می باشد. نمیتونیم به خودمون دروغ بگیم که! حالا صدبار هم بزنیم به نام خودمون،فایدش چیه؟! مال همه است، همه! لک لر کورد.

[پاسخ]

ناصر اولاد قباد در گفته :

آقای آزادبخت

گلونی لری هست
سرونی لکی هست
این دو یکی هستن
ویکی پدیا را نگاه کن.

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ یکشنبه 8 سپتامبر , 2019 9:07 ب.ظ:

یوسف

[پاسخ]

یوسف پاسخ در تاريخ یکشنبه 8 سپتامبر , 2019 9:08 ب.ظ:

دوست عزیز،،،،،،
ویکی پدیا قابل ویرایش میباشد و آنچنان موثق نیست که هرچی لازم دارین از اونجا تهیه میکنید.

[پاسخ]

فرزاد مومه وند در گفته :

گلونی قطعا لکی هست و لرهای همسایه لک ها از ان استفاده کرده اند در طول تاریخ وگنه لرهای بختیاری نمیدونن گلونی چیه

[پاسخ]

کوهدشت پاسخ در تاريخ چهارشنبه 28 آگوست , 2019 6:52 ق.ظ:

گلونی قطعا لکی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چه زیبا گفته برتراند راسل:
مشکل دنیا این است که احمق ها کاملاً به خود یقین دارند در حالیکه دانایان سرشار از شک و تردیدند!

[پاسخ]

فرزاد مومه وند پاسخ در تاريخ چهارشنبه 11 سپتامبر , 2019 12:11 ب.ظ:

درست حرف برن تا بفهمیم منظورت چیه .حقیقت رو نمیشه کتمان کرد برتراند راسل .بیشتر تاریخ بزرگان لرستان و چیزهای با ارزشی که برخی بی هویت در پی مصادره اونا هستن لکی هستند مثل گلونی و هوره و مور چهل سرود و غیره.تو برو کتاب های خارجی بخون چون در تاریخت کم عمقت افرادی مثل باباطاهر و ملا منوچهر کولیوند و ترکمیر ازادبخت و غیره نداری.گلونی هم قطعا لکی اقای برتراند راسلللللللللللل

[پاسخ]

فرزاد مومه وند در گفته :

اقای برتراند راسل برو همون کتاب های خارجی بخون چون تو تاریخ کم عمقت افرادی مثل ترکه میر و ملامنوچهر کولیوند و خان الماس و شاه خوشین نداری.ادای ادم چیز فهم ها رو هم در نیار اگه منطق و تاریخ داشتین دنبال دزدی اموال و میراث همسایگان نبودن‌.برتراند رلسلللللللللل

[پاسخ]

مه لکم عه دیار کوشت پاسخ در تاريخ سه‌شنبه 17 سپتامبر , 2019 9:58 ق.ظ:

چه خوش گفت آلبرت انیشتین

دو چیز را پایانی نیست : یکی جهان هستی و دیگری حماقت انسان . البته در مورد اولی مطمئن نیستم!!!

لابد ملا منوچهر کولیوند همون ابولقاسم فردوسی سات و ترکه میر حافظ شیرین سخن.

مرسی اسباب شادیمان گشتی و کمی خندیدیم.

[پاسخ]

فرهاد کریمی پاسخ در تاريخ دوشنبه 23 سپتامبر , 2019 5:58 ب.ظ:

واقعا چقدر عقده ای هستی شاه خوشین و ترکه میر نداری ؟!!
خب الان چه کنم که ندارم تو اول برو معضلات فرهنگی و اجتماعیت رو حل کن بعد از تاریخ حرف بزن
بجای همال بازیت به فقر و دستفروشی همزبانانت بپرداز که برای چندرغاز اواره غربت نشن روزی ۲ ملیون بشکه نفت از مناطق لرنشین استخراج میشه پولش میره پایتخت و شهرهای ترک … تو دم از یک سرون میزنی ؟! بجای این بچه بازیهای احمقانه دنبال نان و اب باش اصالت داشته باشی نیاز به اثباتش نداری

[پاسخ]

کوهدشتی پاسخ در تاريخ دوشنبه 30 سپتامبر , 2019 5:35 ب.ظ:

قطعا لک نیستی وگنه در مقابل حق جبهه نمیگرفتی

[پاسخ]

فرزاد مومه وند در گفته :

چرا جوابیه منو برای برتراند راسل درج نکردی.

[پاسخ]

مردی از دیار کاسیت در گفته :

برای هر ثبتی (گلونی) مدارک و مستندات کافی میخاد که انجام این کار تمام و کمال صورت گرفته است و به همین خاطر گلونی را بنام لک زبان ها یا همان قوم اصیل کاسیت نامگذاری کرده اند ،در خصوص روز ۲۰ اردیبهشت که بنام روز گلونی صحبت شده است ،منافاتی با ثبت گلونی بنام لک زبان ها نداره (فقط زحمت ثبتش رو لرها برای لک ها کشیدن ،که ما از همین جا ازشون تشکر و قدردانی می کنیم )
در خصوص لر لک ،لر فیلی ،لک لر و … ما اصلا اینطور شعرهایی رو نداریم .لر ،لر است ،کرد ،کرد و لک ،لک و … هر کدام با ساختار فکری ،ژنتیکی ،رفتاری و … متفاوت
ولی ما لک زبان ها همه ی مردم ایران زمین را از هر قومیتی و نژادی دوست داریم و این رنگین کمان ایران با این تفاوت ها زیباست ، نه اینکه بعضی ها بیان دزدی فرهنگی کنن
یه خواهشی از لرهای عزیز دارم ،سطح مطالعات شون رو از سرچ های اینترنتی و ویکیپدیا بالاتر برده و در صورت توان ،منابع درست را مطالعه کنن .(درسته که ما در یک استان هستیم ولی ما شما لرها رو دوست داریم ).

[پاسخ]

بی نام در گفته :

تمام زن های لر رو جمع کنن نمی تونن یه گلونی رو درست و اصولی ببندن ،
بعدشم گلونی بند خیلی فرق داره
ما (لکل ) – شما لرها رو دوست داریم

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :