کد خبر : 36987
تاریخ انتشار : 15 سپتامبر 2023 - 22:21
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,142 بازدید

جغد شوم ویرانی بر هیاهوی باجگیران/ مسئولان میراث فرهنگی کشور پلک توجهی بلند کنند

. حشمت آزادبخت: قلعه ی باجگیران در روستایی با همین نام در ۷۰ کیلومتری اراک و ۱۷ کیلومتری شهرستان ازنا، می توانست امروز نگاه بازدید گردشگران بسیاری را به سمت خود بچرخاند اما به خاطر بی توجهی روی خود آوار شده است تا تنها نگاه تاسف رهگذران را متوجه خود کند. و بسیارند امثال باجگیران […]

.

حشمت آزادبخت:

قلعه ی باجگیران در روستایی با همین نام در ۷۰ کیلومتری اراک و ۱۷ کیلومتری شهرستان ازنا، می توانست امروز نگاه بازدید گردشگران بسیاری را به سمت خود بچرخاند اما به خاطر بی توجهی روی خود آوار شده است تا تنها نگاه تاسف رهگذران را متوجه خود کند.

و بسیارند امثال باجگیران که دست مرمتی به قامتشان دراز نشده و مقابل رنج گذر زمان زانو زده اند.

این راست قامتان تاریخ که روزگاری نه چندان دور، پر از هیاهوی ساکنانشان بودند، امروز اما جز نگاه شوم جغدی بر کمر شکسته ی باروهاشان نمی چرخد تا قوقوی مرگ سردهند…

انتظار می رود مسئولان میراث فرهنگی کشور برای این آثار ارزشمند که از داشته های گران سنگ این سرزمینند، پلک توجهی بلند کنند یا دست کم دلی بسوزانند!

من خبرنگاری از اهالی کوهدشت لرستانم و اتفاقی گذرم به باجگیران افتاد تا بر ویرانگی تپه اش بایستم و تاریخی بر باد رفته را آه بکشم!

اگر چه در چند کیلومتری آن تپه ی ویران دیگری ست با نام چرخستان که گویی برادر دوقلوی اوست که جنازه اش کمی آن طرف تر روی دست خودش افتاده.

با خود می اندیشم که به راستی اگر قلعه ها و روستاهای قدیمی گوشه گوشه ی ایران بزرگ فرو نمی ریختند، امروز می توانستیم قطب سربلندِ گردشگری این کره ی خاکی باشیم….

چشم می بندم و به کوهدشت برمی گردم. جایی که معبد لی لی پی ها کمی این طرف تر از سینه ی سنگیِ شکسته یِ میرملاس روی خودش افتاده تا بی کسی غار شکوهمند بتخانه را در روبری خویش به تماشا دراز بکشد!!!

عکس: حشمت آزادبخت

هومیان

بیان دیدگاه !

نام :