کد خبر : 17511
تاریخ انتشار : 17 مارس 2015 - 09:51
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 1,348 بازدید

زخم محرومیت بر پیکر «کشماهور»/ اینجا مردم مشق تشنگی می کنند

«کشماهور» جایی در غرب شهرستان کوهدشت است، جایی که مردمانش در اوج محرومیت مشق تشنگی می کنند و در خانه های خشتی روزگار می گذرانند. به گزارش خبرنگار مهر، بازدید مسئولان از منطقه کشماهور در غرب کوهدشت بهانه است برای رفتن به روستاهای محروم این شهرستان تا مجالی برای طرح مطالبات مردم روستایی فراهم شود. […]

کراپ‌شده - کشماهور

«کشماهور» جایی در غرب شهرستان کوهدشت است، جایی که مردمانش در اوج محرومیت مشق تشنگی می کنند و در خانه های خشتی روزگار می گذرانند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازدید مسئولان از منطقه کشماهور در غرب کوهدشت بهانه است برای رفتن به روستاهای محروم این شهرستان تا مجالی برای طرح مطالبات مردم روستایی فراهم شود.

در این منطقه وسیع روستاهای بسیاری قرار دارد که می شود محرومیت را از آفتاب سوختگی چهره ها و پینه های دستهایشان فهمید؛ مردم کم توقعی که وقتی با آنها روبه رو می شوی از خواسته هایی می گویند که جزو ابتدایی ترین لازمه های یک زندگی ساده است.

کشماهور

خانه های ساخته شده از سنگ و گل سیمای کلی خانه های بیشتر روستائیان منطقه کشماهور است. داشتن مسکن مناسب، آب آشامیدنی کافی و گازرسانی به روستا عمده ترین خواسته اهالی این روستا است.

لوله آب بیشتر این روستاها را که باز می کنی یا با دهان خشک آنها روبه می شوی یا جاری شدن آبی که کفاف زندگی روستائیان را نمی دهد و دامداران هنوز از چاه هایی استفاده می کنند که آخرین پس مانده های سفره های آب زیرزمینی را در خود دارند.

کشماهور

شغل بیشتر مردم کشماهور دامداری است آن هم در کنار وسعت زمین هایی که سال هاست به سبب خشکسالی های متوالی از پس تامین نان سفره روستائیان برنمی آیند.

فرماندار کوهدشت به همراه برخی مدیران این شهرستان به منطقه کشماهور آمده تا شاید حرف دل روستائیان این منطقه را بشنوند و آستین همتی برای رفع کمبودهای این منطقه بالا بزنند.

کشماهور

فرماندار کوهدشت در حاشیه این بازدید در گفتگو با خبرنگار مهر، هدف از سفر به روستاهای این شهرستان را آشنایی با مشکلات مردم و بررسی مسائل دستگاه ها در رابطه با تخصیص اعتبارات سال آینده و مشخص کردن برنامه های اولویت دار روستاها عنوان می کند.

کرم محمدی می گوید: باید به سمت ماندگاری مردم در روستاها حرکت کرد و با توجه به وجود روستاهای کوهدشت در مناطق جنگلی و استفاده از جنگل ها به عنوان سوخت، باید تامین گاز آن ها یکی از اولویت ها باشد تا روستاییان برای تامین نان و گرمای خانه شان مجبور نباشد به تخریب جنگل ها بپردازد.

کشماهور

محمدی ادامه می دهد: باید یکسری وام های زود بازده و کم بهره به روستائیان داده شود تا از طریق فعالیت هایی منطبق با فرهنگ روستاها چون زنبورداری، تولید گاوشیری و…تولید روستاها ارتقا پیدا کند.

فرماندار کوهدشت با بیان این که کمبود آب کشاورزی و آشامیدنی در کوهدشت و بیشتر در روستاهای آن به وضوح دیده می شود و در گذشته توجه چندانی از این نظر به روستاها صورت نگرفته، یادآور می شود: وقتی آب نباشد آبادانی هم نیست و بهداشت مردم نیز در معرض خطر قرار می گیرد که باعث می شود نسل پویای کودک و نوجوان و جوان با خطر جدی مواجه شود و این امر امید به زندگی را کم می کند.

کشماهور

محمدی تصریح می کند: با توجه وجود مراتعی غنی در منطقه کشماهور می شود چراگاه هایی را برای این منطقه تعریف کرد اما نیاز جدی این منطقه تامین آب آشامدینی است که امیدواریم بتوانیم برای رفع این مشکل قدم هایی برداریم.

کرم محمدی با بیان این که از دیگر نیازهای روستاهای کشماهور تامین مسکن های مناسب است، می گوید: عمده ترین خواسته های مردم کشماهور را می توان در تامین آب آشامیدنی، مسکن، گاز، جاده های دسترسی خلاصه کرد اما هدیه ی نوروزی مسئولان به روستاهای منطقه کشماهور این است که امیدواریم بتوانیم با همکاری مدیران مربوطه و تعریف یک مجتمع آبرسانی، آب آشامیدنی این منطقه را تامین کنیم و در سال ۹۴ طرحی جدی در رابطه با مسکن کشماهور داشته باشیم.

کشماهور

وی با اشاره به توسعه کابل های خودنگهدار در این منطقه بیان می کند: از دیگراقداماتی که برای روستاهای کشماهور در نظر گرفته ایم بحث تقویت ولتاژ برق این روستاهاست.

فرماندار کوهدشت می افزاید: در بخش جاده ای خوب کار شده اما برخی جاده های این منطقه به ترمیم و نگهداری نیاز دارند.

محمدی با بیان این در گذشته به بحث آبخیزداری کوهدشت توجه چندانی نشده است، یادآور می شود: سرانه زمین های کشاورزی در منطقه کشماهور بسیار خوب است و یکی از راه های کوتاه مدت تامین آب یا به نوعی تزریق مصنوعی آب این اراضی آبخیزداری است تا بتوانیم حداقل بارندگی های کوهدشت را ذخیره کنیم.

گزارش و عکس: حشمت اله آزادبخت

دیدگاه ها

علی در گفته :

خسته نباشید استادآزادبخت زحمت کشیدی میدونم کارخبرنگاری کارسخت وطاقت فرسایی دست مریزاد

[پاسخ]

داریوش گراوند در گفته :

درودوسلام برجناب محمدی فرماندار دلسوز وزحمتکش شهرستان کوهدشت بخاطر زحمات شبانه روزی برای خدمت به مردم محروم روستاهای شهرستان ،خداوند به ایشان سلامتی عنایت فرماید.

[پاسخ]

سلطانپور در گفته :

به نام خدا
با سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای محمدی فرماندار محترم که هر از گاهی به مناطق محروم رفته ،به درد دلهای مردم محروم روستاها گوش فرا می دهد و حد اقل با آنان ابراز همدردی می کند و باعث دل گرمی شان می شود. این مسئولیت ها تعهد آور و زود گذر است. پس لازم است تا جایی که ممکن است باید به محرومین خدمت کرد و با صرفه جویی در بسیاری ازموارد، بودجه حاصل از صرفه جویی ها را صرف عمران و آبادانی مناطق محروم نمودو با انتخاب مسئولین خدا ترس و هماهنگ در شکوفایی روستاهای محروم تلاش نمایید و جلو مهاجرت های بی رویه به شهرها را بگیرید. مردم در نظام اسلامی از مسئولین انتظار دارند که ساده زیست باشند و در حد پایین ترین افراد جامعه زندگی کنند،چون زمانی که در پیشگاه خدا حاضر شویم آنگاه پشیمانی سودی نخواهد بخشیدپس تا دیر نشده است به فکر آینده ی خود باشیم.درپایان نامه ۵ نهج البلاغه مولای متقیان امام علی (ع) خطاب به «اشعث بن قیس» فرماندار آذربایجان را یاد آور می شوم :ای فرماندار، مسؤولیّت تو «حرفه» نیست، بلکه «امانتی» است که به عهده گرفته‌ای…

[پاسخ]

محمدحسین یاری در گفته :

درود بر فرماندار عزیز ! لطفا سری هم به روستای چم سیل ، پر جمعیت ترین روستای منطقه سرخه مهر ، بزنید .

[پاسخ]

حالا اگه این مطلب در مورد بازدید فرماندار نبود کسی با اسم و فامیل واقعی کامنت نمیگذاشت!!!!! اینو باور کنید!!!!!!

[پاسخ]

مهدی تیموری - دهیار روستای خیرانبره کشماهور در گفته :

به نمایندگی از طرف اهالی روستای خیرانبره از جناب آقای فرماندار و هیات همراه که با حضور در منطقه کشماهور بویژه روستای خیرانبره، بدون واسطه مشکلات را دیدند و در اولین اقدام، مشکل آب آشامیدنی را برطرف نمودند صمیمانه تشکر و قدردانی می شود. همچنین از خبرنگار زحمت کش و تیز بین جناب آقای حشمت آزادبخت سپاسگزارم.

[پاسخ]

کرم تیموری در گفته :

با تشکر از زحمات عزیزان هومیان نیوز گزارش در zemibaar .com باز نشر شد.

[پاسخ]

نادر علی در گفته :

مردم این منطقه با تمام مشکلاتی که دارند در زمره مهمانواز ترین مردم هستند انشاله با حضور فرماندار محترم وهیئت همراه که بیشتر مسئولین ادارات بودند مشکلات مردم این منطقه مرتفع گردد

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :