شاخص «کسب و کار» را از بستر زندگی اجتماعی جویا شویم
شهرام شرفی: رونق کسب و کار و رتبهبندی استانها از نظر کسب و کار از مفاهیمی است که باید در تناسب با جریان زندگی اجتماعی و واقعیت مشاهدهای باشد. فرض کنید الان بگوییم استان لرستان از نظر رتبه کسب و کار در ردههای بالای رونق در کشور است. این نوعی گزاره زبانی و نوشتاری است […]
شهرام شرفی:
رونق کسب و کار و رتبهبندی استانها از نظر کسب و کار از مفاهیمی است که باید در تناسب با جریان زندگی اجتماعی و واقعیت مشاهدهای باشد.
فرض کنید الان بگوییم استان لرستان از نظر رتبه کسب و کار در ردههای بالای رونق در کشور است.
این نوعی گزاره زبانی و نوشتاری است که باید در تناسب با جریان زندگی روزانه مردم باشد و واژگان و کلمات و مفاهیم در بستر جریان واقعی زندگی معنی پیدا میکنند.
نظرسنجی از اتحادیهها و اصناف و مشاغل مختلف هم باید در زمینه محاسبه شاغل کسب و کار لحاظ شود.
این موضوع نوعی مشارکت دادن جامعه مدنی صنفی و اقتصادی در تهیه آمارهای گفتاری و نوشتاری و زبانی است و اگر اینگونه باشد آماردهی نیز دقیقاً همان معنی در تناسب و پیوند با بستر جریان زندگی واقعی اجتماعی و اقتصادی قرار میگیرد.
به طور مثال، باید از صنف پیمانکاران عمرانی استان لرستان پرسید: رونق فعالیتهای کسب و کار مرتبط با حوزههای عمرانی در سطح استان چقدر است؟
یا از دیگر صنفها و مشاغل موجود در جامعه سؤال کرد که وضعیت کسب و کارشان چگونه است؟
اگر چنین بشود این نوع تعریف از کسب و کار دقیقاً برآمده و برآیند و آیینهی واقعیت بیرون از ذهن است و منعکسکنندهی بستر جریان واقعی زندگی اجتماعی و اقتصادی مردم است.
یا مثلاً اگر میخواهیم میزان رونق کسب و کار در بازار را بسنجیم کافی است از فروشندگان و مغازهداران صنوف مختلف بپرسیم که:
وضعیت کسب و کارتان چگونه است؟ رونق دارید یا رکود؟
اینگونه روش محاسباتی به واقع مشارکتدادن جامعه مدنی در تهیه آمارهاست و نوعی آمارگیری متناسب با جریان واقعی زندگی محسوب میشود.
موضوع دیگر، گرانی و تورم است.
کافی است با مشاهده به بستر زندگی واقعی اجتماعی مردم مراجعه نماییم.
کفایت میکند به بازار برویم و بپرسیم:
قیمت هر بطری آب معدنی چقدر افزایش یافته است؟
فروشنده هم به شما خواهد گفت:
قبلاً هر بطری ۵۰۰ تومان بود و حالا بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان است.
بنابراین سرعت رشد قیمت این کالا مثلاً دو برابر شده است.
شما به عنوان مصرفکننده به راحتی با خریدهای روزانه افزایش یا کاهش قیمت کالاها را میبینید و ارزیابی میکنید.
همچنین، میزان و سطح کسب و کار فعالیتهای اقتصادی را باید از هر شغلی و هر حرفهای پرسید.