کد خبر : 36067
تاریخ انتشار : 20 آوریل 2022 - 21:23
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 319 بازدید

فراز و فرود بازار مرغ در لرستان، مردم راضی و مرغداران نگران

قیمت مرغ در لرستان که طی سال‌های گذشته با فراز و فرودهای زیادی در فصول ابتدایی سال و اواخر اسفندماه همراه بوده ، اکنون این تغییر قیمت‌ها به حداقل رسیده است و مرغ به وفور در واحدهای عرضه کننده سطح شهرها در دسترس مردم قرار دارد. به گزارش هومیان به نقل از ایرنا، لرستان همواره […]

فراز و فرود بازار مرغ در لرستان، مردم راضی و مرغداران نگران

قیمت مرغ در لرستان که طی سال‌های گذشته با فراز و فرودهای زیادی در فصول ابتدایی سال و اواخر اسفندماه همراه بوده ، اکنون این تغییر قیمت‌ها به حداقل رسیده است و مرغ به وفور در واحدهای عرضه کننده سطح شهرها در دسترس مردم قرار دارد.

به گزارش هومیان به نقل از ایرنا، لرستان همواره از تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کشور بوده است و با توجه به متوسط مازاد حدود ۳۰ هزار تن در سال، این ماده پروتئینی را در فصول مختلف به استان های مختلف از جمله خوزستان و تهران ارسال کرده و تامین کننده بخشی از مصرف این مناطق بوده است.

میزان متوسط تولید و مصرف این ماده پروتئینی در استان به ترتیب ۸۰ و حدود ۶۰ هزار تن است و تامین اجباری یا برنامه ریزی شده مرغ برخی استان ها از طریق لرستان، طی سال های گذشته در مواقعی حتی تا مرز بحران پیش رفت و شهروندان ناراضی در صف های طولانی خرید مرغ باید ساعت ها منتظر می مانند تا مرغ را به صورت محدود وسهمیه بندی شده خریداری نمایند.

به طور معمول در فصل فروردین و اردیبهشت و ماه مبارک رمضان تقاضا برای خرید مرغ در استان بیشتر بوده که معمولا هم همه شهروندان از این بازار رضایت نداشته اند اما به نظر می رسد امسال بازار این کالای اساسی در لرستان، اساسی تنظیم شده و مردم این منطقه تاکنون با مشکلات بسیار کمتری در این خصوص مواجه بوده اند.

از طرفی وفور مرغ و ایجاد تعادل در قیمت آن در لرستان هرچند رضایت نسبی عموم مردم را در پی داشته اما تاحدودی مرغداران را نگران کرده است و انتظار می رود خرید این کالا توسط دولت، به صورت گسترده تری در استان در دستور کار قرار گیرد تا بخش تولید نیز متضرر نشود.

به گفته محمدرضا کمالوندی رییس اتحادیه مرغداران لرستان در حال حاضر تعادل نسبی در خصوص عرضه و قیمت مرغ در استان ایجاد شده است و مرغ تا ۴۸ ساعت هم در گیشه مرغ فروشی های سطح شهر موجود و طبیعی است هرچه عرضه بیشتر باشد قیمت نیز کاهش می یابد.

وی می گوید: مصرف مرغ در لرستان روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن است که در مواقعی همچون عید امسال، میزان تقاضا به ۳۷۰ تن هم افزایش یافت که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در مرغداری ها با محوریت اتحادیه، میزان عرضه برای بازار شب عید افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز افزایش تولید در استان های همجوار و عدم خروج مرغ از استان از جمله مهمترین دلایل وفور این کالای پروتئینی در استان است چراکه در فصل مشابه طی سال های گذشته بخشی از مرغ تولیدی استان خارج می شد اما امسال برای اینکه کمبودی به شهروندان تحمیل نشود، خروج مرغ از لرستان کمتر شده است.

کمالوندی اظهار داشت: به عنوان مثال اگر روزانه ۲۰ تا ۳۰ تن برای خوزستان ارسال می شد این میزان اکنون به ۱۰ تن کاهش یافته است.

وی ادامه داد: اکنون نرخ مصوب فروش مرغ زنده از درب مرغداری، ۲۱ هزار تومان و قیمت مصوب فروش برای مصرف کننده ۳۱ هزار تومان و تاکید شده است در صورت افزایش تقاضای بیشتر توسط مردم، بازهم قیمت نباید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه امروز قیمت فروش مرغ برای مصرف کنندگان در خرم آباد به ۲۹ هزار و ۵۰۰ تومان هم کاهش یافته است ادامه داد: هرچند تلاش های صورت گرفته برای رضایت مردم و تامین بازار مثمر ثمر بوده است اما نباید از حمایت بخش تولید غافل شد بنابراین باید راهکارهای مصوب شده برای جلوگیری از خسارت مالی مرغداری ها نیز در دستور کار قرار گیرد.

عدم تامین نهاده و ترس از تلفات در مرغداری ها

رییس اتحادیه مرغداران لرستان با اشاره به مشکلات واحدهای مرغداری گفت: قراربود نهاده ها با قیمت مصوب در اختیار مرغداران قرار گیرد اما با توجه به اشکالاتی که در سامانه ملی ” بازارگاه” ایجاد شد از ۲۰ اسفند پارسال تاکنون ذرت و سویا در این سامانه بارگذاری نشده است ، برخی مرغداران موفق به خرید این نهاده ها نشده اند و اکنون از ذخایر استراتژیک برای مصرف استفاده می شود و برخی نیز نهاده ها را از طریق بازار آزاد تهیه می کنند.

کمالوندی مشکل دیگر را دپوی مرغ در مرغداری ها برشمرد و افزود: مرغ باید در ۴۵ تا ۶۰ روزگی به بازار برسد در غیر اینصورت تلفات و خسارت شدیدی به مرغدار تحمیل می شود بنابراین مجبور به فروش ارزان می شوند و در حالیکه قیمت مصوب درب مرغداری ۲۱ هزار تومان است اما ۱۸ فروردین امسال ، مرغ زنده به قیمت ۱۵ هزار تومان از مرغداران خریداری شد.

وی عدم رعایت قیمت مصوب حمل نهاده برای برخی استان ها از جمله لرستان را یک مشکل اساسی دانست و گفت: به عنوان مثال، کرایه حمل نهاده یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است اما مرغدار مجبور می شود حدود هفت میلیون تومان پرداخت کند تا نهاده مورد نیاز طیور خود را از از بندر به سمت استان بارگیری کند.

وی بیان کرد: این معضل برای مرغداران هفت استان از جمله لرستان، خوزستان و تهران ایجاد شده و نیازمند اقدام فوری پلیس راهور است.

وی ادامه داد: هرچند ثبات در بازار و امنیت غذایی برای مردم حاصل شده است اما در صورت ادامه این روند، وضعیت به ضرر مرغداران خواهد بود بنابراین باید اقدامات حمایتی دولت از بخش خصوصی صورت گیرد تا علاوه بر تنظیم بازار و تامین مرغ مصرفی مردم، مرغداران نیز متضرر نشوند.

ضرورت خرید مرغ مازاد توسط دولت

رییس اتحادیه مرغداران لرستان در خصوص راهکارهای ایجاد تعادل در بازار مرغ استان گفت: مقرر شده است دولت برای کاهش زیان مرغداران، مرغ مازاد را از آنها خریداری کند که این اقدام از ۲۵ فروردین ماه در استان آغاز و تاکنون ۲۸۰ تن نیز خریداری شده است.

کمالوندی تاکید کرد: این میزان کمتر از سه درصد مرغ مازاد در استان است چراکه در شرایط ایده آل باید روزانه ۳۰ تا ۳۵ درصد، معادل وزنی ۳۰ تا ۳۵ تن مرغ مازاد از مرغداری ها خریداری شود.

وی با بیان اینکه روزانه ۹۰ تا ۱۰۵ تن مرغ مازاد در لرستان تولید می شود بیان کرد: مابقی مرغ مازاد را نیز باید طی هماهنگی اتحادیه و مرغداری ها برای صادرات یا فروش به خارج از استان آماده کرد.

تولید مرغ اقتصادی و جوجه ریزی هدفمند، راهکار جلوگیری از کمبود یا انباشت مرغ

رییس اتحادیه مرغداران لرستان همچنین اضافه کرد: باید قبل از تولید، بازار مصرف را سنجید به این معنا که جوجه ریزی با برنامه باشد و میزان جوجه ریزی مورد نظر در اختیار اتحادیه قرار گیرد تا با اطلاع از میزان احتمالی تولید در زمان های مختلف، از کمبود یا انباشت مرغ طی برهه خاصی جلوگیری شود.

کمالوندی میزان مرغداری های فعال استان را از مجموع ۷۶۳مرغداری موجود، ۵۲۰ واحد برشمرد و ادامه داد: گاهی حتی جابجایی یک روزه در زمان جوجه ریزی، مشکلات جدی در کمبود و یا وفور مرغ موجود در بازار را برطرف می کند.

وی تصریح کرد: به همین منظور کارگروهی تشکیل شده و چندین جلسه برقرار کرده است که این اقدام انجام شود و پیش بینی می شود با مصوبات مورد نیاز، این اقدام خردادماه امسال به مرحله اجرا برسد و جوجه ریزی بر اساس برنامه ریزی با هماهنگی اتحادیه اجرایی شود.

وی همچنین گفت: باید استاندارد وزنی مورد نظر کشتارگاه ها در تولید مرغ نیز رعایت شود به این معنا که وزن مرغ ایده آل برای ارسال به کشتارگاه، یک کیلو و ۲۰۰ تا ۲ کیلو و ۵۰۰ گرم باشد و مرغ به صورت اقتصادی تولید شود.

سهم ۹۰ درصدی مرغداری های سنتی با تلفات بالا در لرستان

رییس اتحادیه مرغداران لرستان همچنین گفت: میزان تلفات در مرغداری های سنتی بسیار بالا است و با توجه به اینکه حدود ۹۰ درصد مرغداری های لرستان به این طریق اداره می شوند بنابراین از کارشناسان فنی استفاده نمی کنند.

کمالوندی با اشاره به اینکه ۱۵۰ کارشناسی فنی واحدهای طیور گوشتی در استان بیکار هستند بیان کرد: بر اساس بند ۵ نظامنامه جامع دامپروری، استفاده از کارشناسان فنی در مرغداری های بالای ۱۰ هزار قطعه به صورت پاره وقت و در مرغداری های ۳۰ تا ۴۰ هزار واحد به صورت تمام وقت اجباری است اما متاسفانه مرغداران رغبتی به استفاده از این کارشناسان ندارند و این قانون رعایت نمی شود.

ضرورت حذف دلالان و تکمیل زنجیره تولید مرغ در لرستان

رییس اتحادیه مرغداران لرستان همچنین با انتقاد از حضور دلالان در مقاطع مختلف بازار مرغ افزود: باید بازاریابی های بازار مرغ استان از طریق سامانه های تعریف شده از جمله کابوک و آرتا مهر صورت گیرد تا نقش دلالان در این عرصه کمتر شود.

کمالوندی ادامه داد: عدم تعریف و تصویب زنجیره تولید مرغ گوشتی در لرستان یک مشکل است و در سه بخش مرغ مادر، نهاده و سامانه ها و کشتارگاه ها ضعف وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها سه واحد مرغ گوشتی در استان وجود دارد که تمایلی به همکاری با استان ندارند بیان کرد: کارخانه های تولید نهاده نیز تعطیل و نیمه تعطیل هستند یا تولید کم کیفیت دارند و کشتارگاه ها نیز برای صادرات به خارج از کشور استاندارد نیستند.

وی گفت: در حالیکه ظرفیت تولید و صادرات مرغ از لرستان به خارج از کشو وجود دارد اما استانداردهای مورد نیاز را ندارند و تمام اتوماتیک نیستند.

کمالوندی اضافه کرد: همچنین برخی قیمت های مصوب دولت، رعایت نمی شود به عنوان مثال قیمت مصوب دولت برای خرید جوجه ۶ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است اما به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به دست مرغدار می رسد چراکه واحدهای جوجه کشی به مرغداری ها اعتماد ندارند و جوجه را در اختیار اتحادیه قرار نمی دهند.

وی گفت: این واحدها به دلیل اینکه دلالان سود بیشتری پرداخت می کنند و معامله با آنها حاشیه سود بیشتری دارد، جوجه را به این افراد تحویل می دهند و مرغداران مجبور به خرید جوجه از دلالان با چند برابر قیمت مصوب می شوند.

در هر حال اکنون که بخش تولید مرغ، بازار مصرف مردم لرستان را تامین و متعادل کرده است باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد تا مرغداران استان متضرر نشوند و یا اینکه با کاهش یک باره جوجه ریزی، طی ماه های آینده بازار استان با کمبود این کالای پروتئینی مواجه نشود.

بیان دیدگاه !

نام :