کد خبر : 34910
تاریخ انتشار : 20 آگوست 2018 - 04:51
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 3,509 بازدید

محبوبیت شخصیتی و مطالعات میان‌رشته‌ای

شهرام شرفی: در آیین تشیع و خاکسپاری پیکر زنده‌یاد عنایت‌اله صادقی نژاد که ۲۸ مردادماه در خرم‌آباد برگزار شد جمعیت زیادی از کنشگران، مدیران و مردم شرکت کردند. این موضوع نشاندهنده‌ی محبوبیت و مقبولیت زنده‌یاد عنایت‌اله صادقی‌نژاد به عنوان یک کنشگر اصلاح‌طلب دارد. اما نوع مطالعات زنده‌یاد صادقی‌نژاد از گونه‌ی مطالعات چندبعدی و میان‌رشته‌ای بود […]

شهرام شرفی:

در آیین تشیع و خاکسپاری پیکر زنده‌یاد عنایت‌اله صادقی نژاد که ۲۸ مردادماه در خرم‌آباد برگزار شد جمعیت زیادی از کنشگران، مدیران و مردم شرکت کردند.

این موضوع نشاندهنده‌ی محبوبیت و مقبولیت زنده‌یاد عنایت‌اله صادقی‌نژاد به عنوان یک کنشگر اصلاح‌طلب دارد.

اما نوع مطالعات زنده‌یاد صادقی‌نژاد از گونه‌ی مطالعات چندبعدی و میان‌رشته‌ای بود که این مسیر مطالعاتی یک مسیر گم شده در حوزه‌ی سبد مطالعاتی خانوار ایرانی است.

بگذریم از اینکه سرانه مطالعه‌ی غیردرسی در جامعه‌ی ما اصلاً وضعیت خوبی ندارد…

در چنین شرایطی و از گذشته تاکنون، همیشه زنده‌یاد صادقی‌نژاد مطالعات چند بعدی داشت؛ از جمله:

ادبیات؛

شعر؛

فلسفه سیاسی؛

جامعه شناسی؛

علوم سیاسی؛

اقتصاد؛

روزنامه نگاری؛

تاریخ اسلام؛

روانشناسی اجتماعی؛

و امثالهم.

به دیگر سخن، مطالعات زنده‌یاد عنایت‌اله صادقی‌نژاد یک مطالعات میان‌رشته‌ای و گسترده بود و به همین علت، در حوزه‌های متعدد گفته شده صاحب تحلیل و قلم بود و تحلیل‌های نوشتاری‌اش عمدتاً رویکرد سیستماتیک به موضوعات و پدیده‌ها داشت.

شخصیت زنده‌یاد صادقی‌نژاد فقط مختص به  تک‌حوزه‌ی سیاست عملی یا تحلیل نظری سیاست نبود بلکه او در سایر حوزه‌های توضیح داده شده نیز  مطالعات مستمر و عمیق دانشی داشت و به همین دلیل، از شخصیتی مبتنی بر دو ویژگی «محبوبیت» و «دانشی بودن» بهره‌مند بود.

امروزه برای درک و تحلیل عمیق پدیده‌های علوم اجتماعی و انسانی، مطالعات بین رشته‌ای (میان رشته‌ای)، یک انتخاب نیست؛ بلکه یک ضرورت است.

زنده‌یاد عنایت‌اله صادقی‌نژاد، از سالها قبل، مطالعات بین‌رشته‌ای را انتخاب کرده بود.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

بیان دیدگاه !

نام :