کد خبر : 34883
تاریخ انتشار : 5 آگوست 2018 - 22:57
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 809 بازدید

نشست تدوین نویسه ی زبان لکی در کوهدشت برگزارشد

  نشست تدوین نویسه یا خط الرسم زبان لکی  با حضور برخی کارشناسان و فعالان فرهنگی غرب کشور در کوهدشت برگزارشد. به گزارش هومیان نیوز، در این نشست که در مجتمع امید اداره ی ارشاد برگزارشد، پنج تن از کارشناسان و شاعران لک زبان نوشته های خود را در زمینه ی نویسه ی زبان لکی […]

 

نشست تدوین نویسه یا خط الرسم زبان لکی  با حضور برخی کارشناسان و فعالان فرهنگی غرب کشور در کوهدشت برگزارشد.

به گزارش هومیان نیوز، در این نشست که در مجتمع امید اداره ی ارشاد برگزارشد، پنج تن از کارشناسان و شاعران لک زبان نوشته های خود را در زمینه ی نویسه ی زبان لکی ارایه دادند تا در نشستی دیگر نویسه ی جامعی از آن ها تدوین و در اختیار همگان قرار گیرد.

گفتنی ست پیش از این زبان لکی به عنوان یک زبان مستقل و رسمی  ثبت ملی شده و هدف از ایجاد یک نویسه ی جامع این است تا  مردم این قوم از این پس بتوانند نوشته ها، شعرها و پیامک ها و … ی خود را به آسانی با این نویسه ی واحد بنویسند.

زبان شیرین لکی از جمله زبان های ایرانی و متعلق به قومی ایرانی ست که در طول تاریخ،  همواره ادبیات شفاهی قوی، موسیقی کار، آواهای مور و هوره، لالایی، چلسرو، پوشش، صنعت، سبک زندگی و … مختص به خویش را دارا بوده است.

توضیح: فعالان فرهنگی و کارشناسان دیگری در این نشست حضور داشتند که در عکس بالا حضور ندارند.

دیدگاه ها

حجت علی پور در گفته :

ما که نبودیم و البته اولین بار نیست که نیستیم اما مطمئن باشید و باشیم با این حذف کردن ها هیچکس به هیچ جا نمیرسد و مودم بهترین قضات این عرصه اند

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ جمعه 16 ژوئن , 2023 9:52 ق.ظ:

باسلام برای بنده سوال شد که چرا شمارو دعوت نکردن و آیا شما میتونستید کمکی به هدایت این روند بکنید بنده الان اخبار مربوط به تشکیل این جلسه رو خوندم . من زبانشناسی رو تهران و دکترا رو در خارج از کشور میخونم خوشحال میشم از اطلاعات شما و بقیه دوستان عزیزدر جهت پیشبرد این روند استفاده کنم چون همونطوریکه میدونیدچیزی که علمی و محکمه پسند نباشه ازش استقبال نخواهد شد . مسلما مهمترین موضوع بعداز ابداع رسم الخط همگانی شدنشه که باید روی اصول و قوانین پیاده شده باشه تا در کاربرد راحت و اقتصادی باشه از لحاظ نوشتار و تطابق با گفتار و شنیدار.کما اینکه من دیدم برخی از افراد که دستی بر آتش دارن پیشنهاداتی برای برخی از نویسه ها داشتن اما ناقص یا ناکارآمد بودن چرا که استخراج مدون و کاملی از آواهای نانویسا در زبان لکی در اختیار نداشتن و تاز حقیقاتی که در این زمینه ها صورت گرفته استفاده نکردن.

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

درود بر همه دلسوزان قوم لک بویژه جناب حشمت آزادبخت واحد زالپوراز کوهدشت ودکتر کنجوری و دکتر نظری از دلفان

[پاسخ]

شادی مرادی در گفته :

با سلام بشادی مرادی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته زبانشناسی هستم مدت بیش از چهار سال بر روی آواهای نانویسای زبان لکی تحقیق کرده ام .پایان نامه کارشناسی ارشد بنده بصورت کتاب در سایت http://www.digistbook.com در دسترس است. از آنجاییکه این مسئله ی نانویسایی خیلی از آواهای زبان لکی بخاطر هم نشینی با آواهای دشوار این زبان در مقایسه با دیگر زبانهای ایرانی به دغدغه ی زبانشناسانی چون بنده هم بدل شده و پیش زمینه های آنرا فراهم کرده ام اکنون درحال جمع آوری داد ه برای ابداع یک رسم الخط مناسب و در حد امکان مطابق با الفبای ابجد هستم با این تفاوت که تریفتانگ ها و دیفتانگ ها و آواهای آغازین و مادر در این زبان کهن که زبان مادری ام است حفظ شود. یک مقاله در ژورنال بین المللکی چاپ شده دارم با عنوان آواهای آغازین در زبان لکی.که لینک آنرا هم در سایت قرار میدهم. اینجانب سال گذشته به اداره ارشاد در خرم آباد مراجعه کردم و یک نسخه از کتابم را با عنوان دگرگونی های آوایی در زبان لکی و در مقایسه با کردی و فارسی اهدا نمودم و ضمنا خواستار این چنین گردهمایی شدم اما از آنجا که آنها به تدوین رسم الخط برای زبان لری اولویت میدهند هیچ اقدامی صورت ندادند. اینکار در تخصص بنده است و درحال یافتن منابع برای تهیه طرحنامه دکتری برای ابداع نویسه های مکمل برای زبان لکی بودم که به خبر برگزاری ا ین جلسه توسط شما دوستان عزیز برخورم . این موضوع باعث مسرت من شده از طرفی بسیار متاسفم که کسی بنده را به جلسه شما معرفی نکرده تا با حضور خود و به اشتراک گذاشتن دستاوردهای حاصل از تحقیقاتم و با بکارگیری تخصصی که در
این زمینه دارم و همچنین با استفاده از نظریات علمای زبان لکی که در این زمینه متخصص هستند و ارتباط با دیگر پژوهشگران از نزدیک بتوانیم آواشناسی زبان لکی را بصورتی ایده آل تر معرفی نموده و واج های شناخته شده را بر اساس مورفولوژی زبان لکی برای تعیین الفبایی استاندارد مطابق با قواعد زبانشناسی عمومی و کاربردی ارایه دهیم.
اینجانب آمادگی خود جهت همکاری با شما سروران گرامی اعلام مینمایم. در صورت تمایل با بنده تماس بگیرید.
تلفن:۰۹۹۰۱۸۷۵۲۲۴

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

لینک مقاله اینجانب شادی مرادی، کاندیدای دکتری زبانشناسی، چاپ شده در ژورال تحقیق رفتار سازمانی در ترکیه با عوان (اواهای آغازین):

https://odad.org/article/search-special?q=The+Primitive+Sounds+in+Laki%2C+Kurdish%2C+and+

ز

[پاسخ]

شادی مرادی در گفته :

لییک مقاله اینجانب شادی مرادی، کاندیدای دکتری زبانشناسی و نویسنده در چند زبان، در ژورنال ترکیه ای تحقیق رفتار سازمانی :

https://odad.org/article/search-special?q=The+Primitive+Sounds+in+Laki%2C+Kurdish%2C+and+

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :