کد خبر : 37184
تاریخ انتشار : 12 نوامبر 2023 - 22:03
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 289 بازدید

یاقوت سرخ سیاب کوهدشت راهی روسیه می شود

رییس جهاد کشاورزی لرستان گفت: نخستین محموله صادراتی انار منطقه سیاب کوهدشت طی هفته آینده برای نخستین بار به منظور بازاریابی و کسب بازارهای رقابتی به کشور روسیه ارسال خواهد شد. به گزارش هومیان، سیدعماد شاهرخی جمعه شب در حاشیه سومین جشنواره انار سیاب در شهرستان کوهدشت با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با یکی از صادرکنندگان برای […]

رییس جهاد کشاورزی لرستان گفت: نخستین محموله صادراتی انار منطقه سیاب کوهدشت طی هفته آینده برای نخستین بار به منظور بازاریابی و کسب بازارهای رقابتی به کشور روسیه ارسال خواهد شد.

به گزارش هومیان، سیدعماد شاهرخی جمعه شب در حاشیه سومین جشنواره انار سیاب در شهرستان کوهدشت با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با یکی از صادرکنندگان برای صادرات انار سیاب به روسیه انجام شده‌ است، افزود: این محموله انار هم‌اکنون آماده شده‌ و در حال طی مراحل برای صادرات هستیم.

وی اظهار کرد: امروز شاهد سومین برگزاری جشنواره انار سیاب در متمرکز ترین مجموعه تولید انار کشور بودیم که این جشنواره‌ها می‌تواند به معرفی این محصول موثر باشد و باعث انگیزه بیشتر باغداران شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: باتوجه به روش‌های تلفیقی و بیولوژیکی مبارزه با آفت‌ها به ویژه در رابطه کرم گلوگاه انار وکاهش آفات سوختگی وارتقای کیفی و کمی محصول و در نتیجه کاهش ضایعات محصول امسال شاهد افزایش بیش از ۲۰ درصد تولید این محصول هستیم.

شاهرخی بابیان اینکه این محصول دارای ظرفیت‌های خوبی برای صادرات در بازارهای جهانی است، گفت: این محصول یکی از ظرفیت های مناسب جهت صادرات به بازارهای جهانی است که می طلبد با توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و برندسازی این محصول می توان به اقتصاد واشتغال استان کمک شود.

این مسئول گفت: کل سطح باغ‌های انار استان لرستان سه هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این میزان ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار در شهرستان کوهدشت و یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن به صورت یکجا و متمرکز در منطقه زیرتنگه سیاب وجود دارد.

شاهرخی افزود: متوسط عملکرد انار در باغ‌های استان لرستان ۲۵ تن درهکتار است که در منطقه سیاب متوسط عملکرد به ۳۵ تن درهکتار می‌رسد؛ همچنین باغداران نمونه ۱۲۵ تن در هکتار برداشت کرده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید به اینکه سطح باغ‌های این استان در دولت سیزدهم ۱۴ درصد افزایش یافته‌ است، عنوان کرد: سطح باغ‌های انار در لرستان ۱۱ درصد و در زیر تنگ سیاب ۱۵ درصد افزایش یافته‌ است.

وی با بیان اینکه ۱۲ واحد صنایع تبدیلی لرستان در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده‌ است، بیان کرد: حدود یک میلیون تن صنایع تبدیلی و تکمیلی در این استان وجود دارد و نیاز است که حمایت‌های لازم از راه‌اندازی این صنایع انجام شود.

شاهرخی با اشاره به ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی لرستان گفت: ارزش کل محصولات کشاورزی این استان ۶۱۰ هزار میلیارد ریال است و این مقدار با راه‌اندازی صنایع تکمیلی به ۷۶۰ میلیارد ریال می‌رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با تأکید به راه‌اندازی صنایع تبدیلی در این استان، ابراز کرد: باغ‌ها و انارستان‌های لرستان با توسعه صنایع تکمیلی از رونق بیشتری برخوردار می‌شود.

وی با بیان اینکه باغداران لرستان می‌توانند از ظرفیت سردخانه شرکت پگاه این استان استفاده کنند، گفت: سردخانه‌ای در منطقه سیاب ساخته می‌شود که این طرح هم‌اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شاهرخی در زمینه شناسه دارکردن باغ‌ها در استان لرستان گفت: درراستای سیاستهای وزرات جهاد کشاورزی وصادرات محورکردن تولیدات باغی وهمچنین به منظور دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق باغ‌های استان دراین طرح برای هرباغ یک کیو آرکد صادر می شود و بر اساس این کد تمامی مشخصات این محصول از جمله مشخصات تولید کننده و محصول برای مصرف کننده مشخص می‌شود.

بیان دیدگاه !

نام :