کد خبر : 33786
تاریخ انتشار : 2 دسامبر 2017 - 15:25
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 190 بازدید

انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات مسکن/ رکود بازار مسکن پایان یابد

  نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از نرخ بالای سود تسهیلات مسکن در کشور انتقاد کرد. به گزارش هومیان نیوز به نقل از خانه ملت، مجید کیان پور با تاکید بر ضرورت پایان بخشی به دوران رکود چندین ساله بازار مسکن، گفت: رونق خرید و فروش و تولید مسکن با هدف رفع نیاز مردم […]

 

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از نرخ بالای سود تسهیلات مسکن در کشور انتقاد کرد.

به گزارش هومیان نیوز به نقل از خانه ملت، مجید کیان پور با تاکید بر ضرورت پایان بخشی به دوران رکود چندین ساله بازار مسکن، گفت: رونق خرید و فروش و تولید مسکن با هدف رفع نیاز مردم از موضوعات مهمی است که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته و در سایه تجارت مسکن و توجه به ارزش افزوده ای که برای قیمت آن ایجاد می شود به فراموشی سپرده شده است.

وی با اشاره به برنامه های دولت های مختلف برای خانه دار کردن مردم و همچنین ساماندهی بازار مسکن، افزود: برخی دولت ها با تمرکز بر بازار اجاره و برخی دیگر با توجه به بخش تولید مسکن و تحویل به تعاونی ها به اقشار کم درآمد یا جامعه هدف توجه کردند که هر کدام در نوع خود معایب و مزایایی داشت.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هر کدام از سیاست گذاری های مذکور در نوع و زمان خود تاثیر گذار بوده و توانسته کارایی لازم را داشته باشد، تصریح کرد: اکنون با تسهیلات دهی از سوی صندوق های پس انداز که توسط بانک عامل به عنوان بانک مسکن قلمداد می شود تسهیل گری از جانب دولت انجام و تسهیلات به متقاضیانی خرید مسکن پرداخت می شود.

گره کور خانه دار شدن مردم با تسهیلات دهی فعلی بانک ها باز نمی شود

کیان پور با تاکید بر اینکه تسهیلات دهی فعلی بانک ها نمی تواند گره ای از مشکلات متقاضیان مسکن باز کند، گفت: در حال حاضر بسیاری از اجاره نشینان خواهان اخذ تسهیلات خرید مسکن هستند که با این اوصاف ۳۰ درصد هزینه خانوار صرف پرداخت اجاره ماهانه، در صورت اخذ تسهیلات مسکن بیش از ۳۰ درصد صرف باز پرداخت اقساط وام مسکن شده و از این رو کمتر از ۳۰ درصد نیز برای امرار معاش افراد باقی می ماند که این موضوع عملا بازپرداخت وام را با مشکل مواجه می کند.

وی با بیان اینکه افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن نیز به صلاح نیست، تصریح کرد: در صورت افزایش مدت زمان بازپرداخت تسهیلات مسکن فرد تا پایان عمر مفید خود باید قسط یپردازد از این رو شیرینی زندگی را متوجه نخواهد شد.

سود تسهیلات بانکی بیش از ۲۱ درصد نیز محاسبه می شود

وی با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات مسکن، گفت: متاسفانه علاوه بر اینکه نرخ سود تسهیلات بالا است برخی از وام های مسکن با دوره یک ساله و شش ماهه انتظار به متقاضی ارایه می شود که عملا نرخ سود بیشتر از ۱۷ الی ۱۸ درصد و بعضا تا ۲۱ درصد نیز محاسبه می شود.

کیان پور ادامه داد: با سپرده گذاری متقاضی دریافت تسهیلات مسکن نزد بانک و اخذ وام پس از یک دوره شش ماهه یا یک ساله ارزش پول به نسبت زمانی خرید مسکن انجام خواهد شد به شدت کاهش پیدا کرده که این موضوع قدرت خرید مردم را نیز کم می کند از این رو این سیاست نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس دهم، با تاکید بر ضرورت تجدیدنظر و بازنگری اساسی در ساختار تسهیلات دهی بانک ها در حوزه مسکن، گفت: ساماندهی بازار مسکن باید همراه با ارایه طرحی باشد که برای همه دهک های جامعه کارایی داشته و دهک های مختلف جامعه صاحب خانه شوند.

کیان پور با اشاره به تصویب قانون حمایت از عرضه و تولید مسکن در سال ۸۷، افزود: هر چند این قانون نیز در حوزه عرضه و تولید مسکن وجود دارد اما تاکنون مورد توجه واقع نشده در صورتی که این قانون به خوبی می تواند روش های مختلف تولید مسکن در حوزه های مختلف از جمله بافت فرسوده را شرح دهد.

رونق بازار مسکن به معنای افزایش قیمت نباشد

وی با بیان اینکه باید کمک کنیم تا بازار مسکن از رکود خارج شده و به دوران رونق خود برگردد، تصریح کرد: منظور از رونق در حوزه مسکن به هیچ وجه افزایش قیمت نیست بلکه افزایش خرید و فروش و رشد قدرت مالی برای اینکه مسکن از کالایی سرمایه ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود است.

کیان پور با تاکید بر اینکه سیاست گذاری ها باید به سمت تقویت بازار اجاره و خروج آن از بازار سنتی باشد، گفت: اصولا یک سیاست واحد برای بازار مسکن جواب نمی دهد از این رو باید در سبدهای مختلف از سوی انبوه سازان، مجریان، سازندگان و … سیاست گذاری در این حوزه انجام شود.

باید حضور انبوه سازان در حوزه تولید مسکن بیشتر شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به نامه نگاری رئیس انجمن انبوه سازان مسکن به وزیر راه و شهرسازی و انتقاد از نرخ اوراق مسکن، گفت: ما اگر می خواهیم جامعه انبوه سازان همچنان در بحث تولید مسکن فعال باشند باید زیرساخت ها را برای حضور آن ها با ارایه مشوق های لازم فراهم کنیم.

کیان پور با بیان اینکه انبوه سازان به دنبال ارزش افزوده آنچنانی نیستند از این رو باید مورد حمایت دولت واقع شوند، افزود: انبوه ساز واقعی به دنبال تولید مسکن برای جامعه هدف بوده منتها باید نحوه فعالیت وی ساماندهی شده و مطالبه آن ها مدنظر قرار بگیرد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورتی که بازار مسکن از رکود فعلی خارج شود ۳۰ درصد اقتصاد و صنعت رونق پیدا کرده و اشتغال در کشور احیا می شود.

بیان دیدگاه !

نام :