کد خبر : 13860
تاریخ انتشار : 22 اکتبر 2014 - 08:31
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 970 بازدید

بارانی که “کوه” و “دشت” سوخته را سیراب کرد/ خسارات جدی سیلاب به عشایر و روستائیان

باران پاییزی هفته جاری به رغم سیراب کردن دشت سوخته لرستان پس از سالهای خشکسالی، خسارات شدیدی به روستائیان و عشایر این شهرستان وارد کرد به طوری که باعث تلف شدن دام های برخی روستائیان و کشتزارهای آنها شد. به گزارش خبرنگار مهر، دومین باران پاییزی به شدت بارید تا دشت تشنه کوهدشت را که […]

باران پاییزی هفته جاری به رغم سیراب کردن دشت سوخته لرستان پس از سالهای خشکسالی، خسارات شدیدی به روستائیان و عشایر این شهرستان وارد کرد به طوری که باعث تلف شدن دام های برخی روستائیان و کشتزارهای آنها شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دومین باران پاییزی به شدت بارید تا دشت تشنه کوهدشت را که با عطش سال ها سرکرده است را سیراب کند اما باران چنان تند بارید که آب گرفتگی برخی معابر و حتی جاده های کوهدشت به روستاها را باعث شد.

دست سپاس کوهدشتی ها به دعا بالا می رود که پس از سال ها خداوند رحمت بی بدیل و بی دریغش را به دشت های سوخته انبار غله لرستان نشان داده است اما این رحمت خداوندی با سیلی همراه می شود که باعث تخریب کشتزارها در برخی روستاها شده است.

روز بعد از وقوع سیلاب برخی روستائیان و عشایر با حضور در محل فرمانداری کوهدشت به درخواست کمک آمده بودند.از سرو صورت خسته و لباس های گل آلودشان می توان فهمید که شبی را با سیل و گِل ولای و تلاش برای نجات دام ها و لوازم سبک زندگی خود گذارنده اند.

گزارش ها حاکی از آن است که سیل خساراتی را به چندروستا از جمله تووه خشکه، قرعلیوند، تنگ دارب ریکا، قبرموسی،کره پا، سوری لکی و……وارد آورده و به کشتزارها و دام های شان آسیب رسانده است.

یکی از عشایرکوچ رو که در ده کیلومتری کوهدشت منزل گزیده به خبرنگار مهر می گوید: غروب بود و باران شدیدی شروع شد. طولی نکشید که سیل عظیمی غافلگیرمان کرد و به سیاه چادرها حمله ور شد. ماهم تلاش کردیم بچه هایمان را نجات دهیم و بی خیال دام های خود شدیم.

این دامدار عشایر ادامه می دهد: نزدیک به 100 گوسفند و 3 چادراهالی را سیل چنان با سرعت با خود برد که فرصت نکردیم اسباب و اثاثیه مان را از آن پس بگیریم.

یکی دیگر از دامداران که در روستای قبر موسی زندگی می کند، مدعی است 40 گوسفندش را سیل با خود برده است.

به همراه امدادگران جمعیت هلال احمر و بخشدار مرکزی کوهدشت به محل حادثه می رویم تا ضمن بازدید از آن جا کمک هایی را بین سیل زدگان توزیع کنیم.

عشایر کوچ رو اهل همدان هستند که جای چادرها و محل دام های خود را دریک دره و درست درمسیر گذر سیل انتخاب کرده اند. وقتی علت انتخاب محل نامناسب را از آن ها جویا می شوی، پناه بردن به آغوش دره به خاطر دوری از باد و سرمای شبانه را علت این امر عنوان می کنند.

 از مشاهده وضعیت محل می توان شدت گذر سیل و صدمات برجای مانده را پی برد، مقداری تغذیه کنسروی، برنج و تعدادی چادر و لوازم گرمایشی و… بین سیل زدگان توزیع می شود تا سرپناهی تازه برای بچه ها و گوسفندان باقی مانده اشان باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر کوهدشت درگفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که به محض وقوع حوادث طبیعی، هلال احمر وظیفه دارد درمحل حاضر شده و اقدامات اولیه همچون جستجو و نجات را انجام دهد، ادامه داد: پس از آن تا 72 ساعت وظیفه دارد اسکان اضطراری اعم از چادر و وسایل زیستی سرمایشی و گرمایشی را برای آسیب دیدگان فراهم کند.

کوروش عزیز پور اظهار می دارد: امدادگران جمعیت هلال احمر کوهدشت دراین حادثه وقوع سیل هم فورا به محل اعزام شدند و اقدامات اولیه را انجام دادند اما چون اهالی باز درخواست کمک کرده اند وظیفه داشتیم با کمک های بیشتری دوباره به محل اعزام شویم.

بخشدار مرکزی کوهدشت هم دراین رابطه به خبرنگار مهر می گوید: به محض گزارش از سوی دهیاری که در مجاورت محل اسکان عشایرکوچ روی سیل زده قرار دارد، با هماهنگی پاسگاه انتظامی محل به همراه فرماندار کوهدشت و امدادگران جمعیت هلال احمر به محل اعزام شدیم.

محمدضرونی ادامه می دهد: متاسفانه اسکان عشایر کوچ رو درمحل گذر سیل باعث به وجودآمدن این حادثه و ایجاد صدماتی به آنها شده است.

ضرونی یادآور می شود: با توجه به شروع فصل بارندگی و احتمال وقوع سیل، عشایر کوچ رو و دامدارها باید مواظب باشند درمکان هایی اسکان یابند که درمعرض گذر سیل قرار نگیرند که ممکن است این امرصدمات جانی هم به همراه داشته باشد.

وی اظهار می کند: کارشناسانی هم به دیگر روستاهای آسیب دیده کوهدشت اعزام شده اند تا میزان خسارات وارده را بررسی کنند.

بخشدار مرکزی کوهدشت ادامه می دهد: اگر در راستای این خسارات اعتباری لحاظ شود در اختیار خسارات دیدگان قرار خواهد گرفت.

گزارش و عکس: حشمت اله آزادبخت / مهر

دیدگاه ها

محمد ابراهیمی فرد در گفته :

تشکر از جناب آقای آزادبخت بابت گزارش و عکس های خوبش

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

ممنون آقای ازادبخت،

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :