کد خبر : 31292
تاریخ انتشار : 3 آوریل 2017 - 19:14
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 554 بازدید

«زرده سووار» و آیین نکوداشت درخت بلوط

  مریم شفیع زاده: «زرده سوار» نام جنگل کوچکی است که در شهرستان کوهدشت به دلیل وجود یک باور آیینی از آفت تخریب جنگل ها و قطع درختان محافظت شده و هنوز درختان جنگلی کهن سالی در آن موجود است. براساس این باور مردم روستاهای هم جوار معتقد اند که روح این جنگل در هیات […]

اثرمحیطی مریم شفیع زاده
محل اجرا: شهرستان کوهدشت؛ جنگل آیینی زرده سُووار / 13 فروردین

 

مریم شفیع زاده:

«زرده سوار» نام جنگل کوچکی است که در شهرستان کوهدشت به دلیل وجود یک باور آیینی از آفت تخریب جنگل ها و قطع درختان محافظت شده و هنوز درختان جنگلی کهن سالی در آن موجود است.
براساس این باور مردم روستاهای هم جوار معتقد اند که روح این جنگل در هیات یک شخص، سوار برمرکب زرد از درختان محافظت می کند و کسانی را که درختان یا شاخه ای از آنها را قطع کنند به عقوبتی سخت گرفتار می کند.
این باور ریشه در اعماق فرهنگ مردمان این دیار دارد؛ درست مانند درختان کهنسالی که ریشه در خاک و سنگ وصخره های سخت دارند و در گذر سالیان بسیار دوام آورده و پایدار شده اند.

 

اثرمحیطی مریم شفیع زاده
محل اجرا: شهرستان کوهدشت؛ جنگل آیینی زرده سُووار / 13 فروردین

 
مردمان این دیار برای احترام به روح جنگل به میان درختان رفته و به شاخه ها دخیل می بندد و زنان در مسیر عبور از لابلای درختان و طی کردن شیب ملایم کوه همزمان با زمزمه ی حاجت های خود قطعات کوچک سنگ را برهم می چینند که حاصل این کار کپه های کوچک سنگ است که در واقع تجسم زمزمه های زنانه باروح جنگل است.
این آیین نیکو که نشان از درک اهمیت درخت به عنوان نماد سرسبزی و شادابی است، بهانه ای برای ارائه ی یک اثر محیطی شد که در آن به نیت ادای احترام به«روح جنگل» و پاسداشت این آیین نیکو یکی از درختان دامنه ی کوه انتخاب و با آویزان کردن «مهره های آبی رنگ چشم زخم» آراسته شد و با دایره ای از سنک های کوچک که گرداگرد تنه ی تنومند آن چیده شد، مشخص شده و به روح زنانه ی این آیین که زندگی و زایش و درخت و جنگل و سرسبزی را پاس داشته و از آفت های بسیار در طول سالیان زیاد محافظت نموده است، تقدیم گردید.

 

بیان دیدگاه !

نام :