کد خبر : 20083
تاریخ انتشار : 22 جولای 2015 - 17:33
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 910 بازدید

سخنی با استاندار درباره «تغییرات احتمالی» در مدیریت میراث فرهنگی استان!

اختصاصی هومیان‌نیوز/ گروه اجتماعی: این روزها در محافل گونه‌گون خبری و سیاسی شنیده می‌شود که قرار است به‌زودی مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان معارفه شود. در حال حاضر محمدرضا امانی سرپرست میراث فرهنگی لرستان است. پیش از امانی چند ماه عبدالرضا مهاجری‌نژاد مدیرکل میراث فرهنگی لرستان بود که دوران مدیریت وی به یک سال نکشید. […]

بازوند

اختصاصی هومیان‌نیوز/ گروه اجتماعی: این روزها در محافل گونه‌گون خبری و سیاسی شنیده می‌شود که قرار است به‌زودی مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان معارفه شود. در حال حاضر محمدرضا امانی سرپرست میراث فرهنگی لرستان است.

پیش از امانی چند ماه عبدالرضا مهاجری‌نژاد مدیرکل میراث فرهنگی لرستان بود که دوران مدیریت وی به یک سال نکشید. مهاجری‌نژاد نتوانست سه مهارت اساسی یک مدیر موفق را به‌کار ببندد؛ اول: مهارت تخصصی و فنی/ دوم: مهارت ادراکی و سوم: مهارت ارتباطات انسانی درون و برون‌سازمانی.

اساساً در مباحث علم مدیریت داشتن این سه مهارت از ویژگی‌های اساسی یک مدیر موفق محسوب می‌شود؛ چه بسا یک مدیر یکی از مهارت‌ها را داشته باشد و دو دیگر را نداشته یا از سه مهارت گفته شده صرفاً از دو مهارت بهره‌مند باشد. شرط بقای یک مدیریت برخورداری از سه مهارتی است که توضیح داده شد.

گفتن این مهارتها اما ارتباط نزدیکی هم با انتصاب مدیرکل احتمالی جدید میراث فرهنگی استان دارد؛ روشن است که مدیران کل باید مورد تأیید استانداران هم باشند. این یک قاعده‌ی اداری‌ـسیاسی است. در شرایط فعلی که هم استاندار لرستان/ مهندس هوشنگ بازوند و هم برخی مقامات کشوری که به استان سفر کرده‌اند بارها گفته‌اند لرستان باید از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود یک نکته مهم است:«مدیری که بر صندلی میراث فرهنگی قرار است تکیه بزند باید سه مهارت گفته شده‌ی تخصصی(فنی)/ ادراکی(تجربه مدیریت و دانستن اصول علمی مدیریت) و انسانی(ارتباطات انسانی درون و برون‌سازمانی) را داشته باشد».

استاندار لرستان بایستی به این موضوع توجه نماید که مثلاً اگر فردی صندلی مهم میراث فرهنگی استان را عهده‌دار شود که هیچ‌گونه مهارت تخصصی(فنی) در حوزه کاری میراث فرهنگی نداشته باشد یا اصولاً یک روز در این حوزه‌ی مهم، کار مدیریتی یا دانشی تخصصی نکرده باشد روشن است که اولین اصل یک مدیریت موفق یعنی همان مهارت تخصصی و فنی نادیده گرفته می‌شود. این خود آسیب‌هایی جدی به حوزه میراث فرهنگی می‌زند و این عرصه را به آزمون و خطا مبتلا می‌کند.

اما اگر مدیری که انتخاب می‌شود مهارت تخصصی و فنی در این حوزه داشته باشد/ روزمه‌اش نشان دهد که مهارت ادراکی قابل قبولی هم داشته و همان رزومه بگوید که مهارت انسانی قابل دفاعی نیز داشته است آن‌گاه «انتخاب کارآمد» محقق می‌شود. مدیر کارآمد نیز به سرعت می‌تواند برنامه‌ریزی راهبردی نماید و حوزه میراث فرهنگی استان را در ابعاد مختلفش ارتقا بدهد.

از این‌رو، استاندار محترم مهم است که به نکات گفته شده توجه کند تا خدای ناکرده/ با یک انتخاب، زمینه‌های «تولد نارضایتی‌ها» فراهم نشود و اگر قرار است تغییرات مدیریتی در میراث فرهنگی استان رخ دهد به سه مهارت توضیح داده شده‌ برای انتخاب «یک مدیر کارآمد» توجه ویژه شود.

چنانچه در خبر نیز آورده شد این تحلیل براساس «احتمال تغییرات» نوشته شده و واژه‌ی «احتمال» به معنی قطعی‌شدن تغییرات نیست.

عکس: هومیان‌نیوز

دیدگاه ها

دلسوخته انقلاب در گفته :

خدمت استاندارمحترم وبادرایت لرستان.ازبدوورودشما به استان همواره شاهداین فرمایشتان بوده ایم که درپی اعتلای مدیریت استان هستید.اماشنیده ها حاکی ازاین است که مدیرپیشنهادی جنابعالی برای میراث فرهنگی هیچ گونه تجربه ای دراین راستاندارد.ازدرایت وتدبیرشمابعید می بینیم که برای یکی ازمهمترین مدیریتهای این استان ازافرادبی تجربه دراینحوزه استفاده شود.مبادامیراث به وضعیت چهارماه قبل برگردد وهرروزخبری اسفناک ازآن درایران روی سایتها برود چون آنموقع دیگرامانی هم نیست که بخواهدآرامش وثبات را برگرداند.تاکی آزمون وخطا دراین حوزه خدا می داند.ازماگفتن بود.صلاح مملکت خویش خسروان می دانند.

[پاسخ]

امانی بسیجی مخلص ورزمنده دفاع مقدس جانبازومدیرتوانمنددوران بحران میراث فرهنگی به جرم نداشتن پارتی ازهمه نوع احتمالا جای خود را به دیگران خواهد سپرد.

[پاسخ]

جناب آقای بازوند اگه مهندس رشنو از کرمانشاه رو راضی میکرد بهترین گزینه برای مدیریت میراث بود چون هم اهل لرستانه هم تجربه وتخصص تو میراث رو داره الان هم گزینه جدی مدیر کلی یکی از ادارات کل مهم کرمانشاه هستش

[پاسخ]

کارمند میراث در گفته :

باسلام ودرود .جناب استاندار عزیز آیا اینبار تضمینی وجود دارد که مدیر کل پیشنهادی دارای تمام این خصوصیات است یا سلیقه ها باعث شده اند که افراد باسابقه ،فنی وبادیانت که سابقه چندین سال مدیریت موفق داشته اند همچون آقای امانی که به وقت نیاز سکان کشتی میراث را در طوفان دوبار دردست گ فته و به ساحل امن رسانده اند،…….دریغ ودرد که بازهم در دور تکرار مکررات افتاده ایم.وبقول دوستمان اینبار دیگر امانی نیست که آشفته بازار را سامان دهد.امثال حاج محمد رضا امانی هرگز به دنبال پست ومقام نبوده اند واین نشان ارزشمندی ومتفاوت بودن ایشان است چرا که هدفشان خدمت به جامعه وحفظ،ارزشهایی است که 8سال برایش عاشقانه از جان گذشتند.واضح است که اکثر کارکنان میراث جناب امانی را همچون برادری دلسوز وباتجربه همیشه سرمد میراث خواهند دانست.

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :