کد خبر : 3806
تاریخ انتشار : 20 آگوست 2013 - 20:42
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 766 بازدید

غبار محرومیت بر چهره عشایر “ضرون”/ کوه مشکلات در انتهای جاده ای سنگلاخی

  کوهدشت – خبرگزاری مهر: در انتهای جاده ای صعب العبور قرار گرفته؛ جاده ای که ارتباط این منطقه عشایری را به شهر دشوار کرده است، اهالی می گویند که گاه برای بردن بیماری به شهر باید 25 کیلومتر را در این جاده پیاده بروند، این روایت “ضرون” است؛ کوه مشکلات در انتهای یک جاده […]

 

کوهدشت – خبرگزاری مهر: در انتهای جاده ای صعب العبور قرار گرفته؛ جاده ای که ارتباط این منطقه عشایری را به شهر دشوار کرده است، اهالی می گویند که گاه برای بردن بیماری به شهر باید 25 کیلومتر را در این جاده پیاده بروند، این روایت “ضرون” است؛ کوه مشکلات در انتهای یک جاده سنگلاخی!

به گزارش خبرنگار مهر، 40 کیلومتر جاده آسفالت را پشت سرجا گذاشته ایم تا ماشین های اداری را به ابتدای جاده پیچ پیچ پرگردنه ای برسانیم که قرار است مسیر شنی و خاکی ویران 12 کیلومتری را بر شانه ی کوه ها به زحمت طی کنند و به منطقه عشایری “ضرون” برسیم.

بالاخره ماشین ها از جاده باریک پرسنگلاخ مقابل “وره زرد” بالا می روند تا پس از کش و قوسی آزاردهنده خود را به پنج روستا برسانند که پیرامون امام زاده “ضرون” گرد آمده اند.

امام زاده را قدمگاه یکی از نوادگان امام موسی کاظم می دانند به همین نام، که قبر وی در کرکوک عراق با نام “زنور” واقع شده است. اما این گنبد سبز که خود در قبرستانی کهن قرار گرفته، هر ساله پذیرای زائران بسیاری از مناطق لرستان، کرمانشاه و ایلام است.

مراسم شروع می شود و مدیران کل یکی یکی در جایگاه سخنرانی قرار می گیرند تا ضمن برشمردن مشکلات منطقه عشایری ضرون، در راستای رفع مشکلات عدیده اش وعده هایی بدهند که قرار است تا سال آینده همین تاریخ عملی شوند.

از جمع سخنان مدیران کل استان لرستان می توان مشکلات این منطقه را نبود جاده مناسب به کوهدشت و بین روستایی، نبود امکانات بهداشتی، مشکل کمبود آب و وضعیت نامناسب معیشتی مردمش خلاصه کرد.

عده ای از اهالی که با این همه مسئول در روستای خود روبه رو شده اند، فرصت را غنیمت شمرده و خواسته ها و مشکلات خود را تند تند بر کاغذ می نگارند شاید با تقدیم آن ها به نماینده ی مجلس و دیگر مدیران استانی گرهی از وضعیت نامطلوب زندگی شان گشوده شود.

قرار است سال آینده دوباره همه مدیران استانی و شهرستانی در این جا مراسم دیگری برگزار کرده و وعده های داده شده امروز خود را مرور کنند. باید منتظر بود که آیا وعده های داده شده لباس عمل خواهند پوشید یا نه؟

الهیار ملکشاهی نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید، در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: منطقه “ضرون” و “سرکوه هومیان” دارای مردمی سخت کوش و پرتلاش هستند که علی رغم سختی طبیعت این منطقه و نبود جاده و امکانات توانسته اند همچنان به کارکشاورزی و دامداری خود به نحو احسن ادامه دهند و مردم این مناطق می توانند پشتوانه ی خوبی برای دامپروری کشور باشند.

وی ادامه می دهد: احساس نیاز کردیم که مدیران کل لرستان باید بیایند و مشکلات مردم عشایر را به عینه از نزدیک مشاهده کنند و خود مردم بتوانند به طور مستقیم مشکلات را بیان کنند تا بتوانیم به مرور این مشکلات را رفع کنیم.

ملکشاهی ضمن برشمردن مشکلاتی از جمله نبود راه دسترسی مناسب و کمبودهای بهداشتی و درمانی در مناطق ضرون و سرکوه هومیان عنوان می کند: مهمترین مشکل منطقه عدم دسترسی به جاده است به طوریکه فاصله برخی روستاهای این منطقه تا جاده آسفالت به بیش از 25 کیلومتر هم می رسد.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور می شود: گاه اتفاق افتاده که زنی هنگام وضع حمل نتوانسته به موقع به مراکز درمانی برسد و تلف شده است و این از مضرات نبود جاده است.

وی ادامه می دهد: حتی تهیه مواد غذایی روزانه برای مردم این منطقه دشوار است چرا که گاه مجبورند بسیار گران تر از شهر تهیه کنند.

ملکشاهی یادآور می شود: فکر می کنم اگر بتوانیم بحث دسترسی مردم این منطقه به جاده را آسان کنیم کاری کرده ایم که زندگی آسان و کم دغدغه در این منطقه شکل بگیرد.

فرماندار کوهدشت نیز در این بازدید می گوید: یکی از اهداف بلند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران رسیدگی به مناطق محروم است که مناطق عشایری جزئی از این مناطق محروم محسوب می شوند.

حمزه پور اضافه می کند: هدف ما از دعوت مسئولان استانی این بود که به اینجا بیایند تا از نزدیک مشکلات مردم این منطقه را ببینند و مردم بتوانند مستقیم با مسئولان حرف بزنند و مشکلات خود را رو در رو بیان کنند.

وی ادامه می دهد: وقتی مدیران از این جاده صعب العبور گذشته اند به طور قطع مشکلات مردم این منطقه برای آنها محسوس تر و ملموس تر خواهد شد که باید هرروز از این جاده عبور کنند تا به کارهای شان برسند.

فرماندار کوهدشت با بیان اینکه برگزاری این نشست را باید به فال نیک گرفت، یادآور می شود: مشکلات مردم عشایری کم نیستند و امید است پس از این نشست بتوانیم بخشی از این مشکلات را رفع کنیم.

به هر روی این مراسم با وعده های بسیاری همراه بود که چشمِ انتظار روستائیان عشایرنشین ضرون و سرکوه هومیان را به روزهای آینده و عملی شدن شان دوخته است.

با این تفاسیر از مسئولان انتظار می رود تلاش کنند وعده هایشان لباس عمل بپوشند تا در آینده شاهد اعتماد بیشتر مردم به وعده های مسئولان بوده و غبار محرومیت از رخ مردم عشایری پاک شود.

گزارش و عکس : حشمت اله آزادبخت / خبرنگار مهر

دیدگاه ها

حمیدازادبخت در گفته :

دست گل شما درد نکنه بخاطر انتشار اخبار محرومیتها

[پاسخ]

حمیدازادبخت در گفته :

سایتتون دیر میاد بالا بفکر چاره باشید

[پاسخ]

دهاتی phd در گفته :

“رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس یادآور می شود: گاه اتفاق افتاده که زنی هنگام وضع حمل نتوانسته به موقع به مراکز درمانی برسد و تلف شده است و این از مضرات نبود جاده است”؟؟؟!!!!!! ببخشید مگه از نظر شما آدما گوسفند هستن که تلف بشن یعنی اینقدر مرتبه انسان از نظر شما پایین اومده؟!! شاید هم نویسنده مقاله اشتباها این کلمه رو به کار برده باشد؟ اگر چنین است پس لطفا دقت کنید. استاد آزادبخت متشکرم سایتتون بسیار مفیده……….

[پاسخ]

اصولگرای ذوب در ولایت در گفته :

وحدت

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :