کد خبر : 30160
تاریخ انتشار : 6 ژانویه 2017 - 14:29
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 219 بازدید

فرازهایی از منشور حقوق شهروندی/ حق شهروندان است مقامات در دسترس و پاسخگو باشند

خبرنگار هومیان‌نیوز: بیست و نهم آذرماه 95 منشور حقوق شهروندی با امضای رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید، دکتر حسن روحانی منتشر شد. این منشور برگرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. اینکه مدام مفهوم حقوق شهروندی در جامعه‌‌ی درحال توسعه و در حال گذار ایران بازنشر شود به گفتمان‌سازی و نهادینه‌شدن مفهوم حقوق شهروندی […]

%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82-%d8%b4%d9%87%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%af%db%8c

خبرنگار هومیان‌نیوز:

بیست و نهم آذرماه 95 منشور حقوق شهروندی با امضای رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید، دکتر حسن روحانی منتشر شد. این منشور برگرفته از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

اینکه مدام مفهوم حقوق شهروندی در جامعه‌‌ی درحال توسعه و در حال گذار ایران بازنشر شود به گفتمان‌سازی و نهادینه‌شدن مفهوم حقوق شهروندی در طول زمان، یاری می‌رساند.

از این روست که به تدریچ کانال خبری تحلیلی چکیده خبر، این منشور را بخش به بخش منتشر می‌کند.

ث- حق اداره شایسته و حُسن تدبیر؛

ماده 19- شهروندان از حق اداره شایسته امور کشور بر پایه‌ی قانون‌مداری، کارآمدی، پاسخگویی، شفافیت، عدالت و انصاف برخوردارند. رعایت این حق توسط همه مسئولین و کارکنان، الزامی است.

ماده 20- حق شهروندان است که امور اداری آن‌ها با رعایت قانون، بی‌طرفانه و به ‌دور از هرگونه منفعت‌جویی یا غرض‌ورزی شخصی، رابطه خویشاوندی، گرایش‌های سیاسی و پیش‌داوری، در زمان معین و متناسب رسیدگی و انجام شود.

ماده 21- حق شهروندان است که چنانچه تصمیمات نهادهای اداری و یا کارکنان را خلاف قوانین و مقررات بدانند، از طریق مراجعه به مراجع اداری و قضایی صالح، تقاضای احقاق حق کنند.

ماده 22-  حق شهروندان است که از تصمیمات و اقدامات اداری که به‌نوعی حقوق و منافع مشروع آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آگاه شوند.

ماده 23- مقامات و مأموران اداری باید در روابط خود با شهروندان، پاسخ‌گو و قابل‌دسترس باشند و چنانچه درخواستی را رد کنند باید حسب تقاضا، به‌صورت مکتوب پاسخ داده و حداکثر راهنمایی را در چارچوب صلاحیت‌های خود ارائه نمایند.

ماده 24- حق شهروندان است که از دولتی برخوردار باشند که متعهد به رعایت اخلاق حسنه، راست‌گویی، درستکاری، امانت‌داری، مشورت، حفظ بیت‌المال، رعایت حق‌الناس، توجه به وجدان و افکار عمومی، اعتدال و تدبیر و پرهیز از تندروی، شتاب‌زدگی، خودسری، فریب‌کاری، مخفی‌کاری و دست‌کاری در اطلاعات و پذیرفتن مسئولیت تصمیمات و اقدامات خود، عذرخواهی از مردم در قبال خطاها، استقبال از نظرات مخالفین و منتقدین و نصب و عزل بر مبنای شایستگی و توانایی افراد باشد.

 

بیان دیدگاه !

نام :