کد خبر : 29797
تاریخ انتشار : 4 دسامبر 2016 - 20:05
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 309 بازدید

نمایش یک تائتر و دکتر حنان زیر تیغ مخالفین!…

    امین روشن پور(کارشناس ارشد جامعه شناسی و عضو انجمن جامعه شناسی لرستان) تبلیغات پر سر و صدا و پروپا گاندی در مورد نمایش تائتر «لیلی با من است »به مناسبت هفته دفاع مقدس در ماه گذشته در سطح رسانه ها و سایت های خاص بازتاب فرآوان داشته است که منتقدین و مخالفین نمایش […]

 img_20161024_162620

 

امین روشن پور(کارشناس ارشد جامعه شناسی و عضو انجمن جامعه شناسی لرستان)

تبلیغات پر سر و صدا و پروپا گاندی در مورد نمایش تائتر «لیلی با من است »به مناسبت هفته دفاع مقدس در ماه گذشته در سطح رسانه ها و سایت های خاص بازتاب فرآوان داشته است که منتقدین و مخالفین نمایش مذکور ،دیالوگ های مطرح شده در آن را حاوی توهین به شهدا و دفاع مقدس تعبیر نموده و  فضای سنگینی را علیه مدیریت ارشاد به راه انداخته  و خواهان برخورد و برکناری مدیریت این مجموعه شده اند. در خصوص این موضوع لازم است نکاتی را مورد توجه قرار داد.

با نگاهی اجمالی به فیلم های ساخته شده در طول سالیان گذشته در حیطه سینمای دفاع مقدسدر اداور و سالیان گذشته با یک خوانش کاملا چهارچوب دار و مشخص مواجه بودیم اما در خلق آثار مسعود ده نمکی با یک ابزار و تکنیک جدید و با خوانشی نو از زاویه ای دیگر با  روحیات و خلقیات مجموعه رزمندگان در دفاع مقدس روبه رو می شویم که اساسا آنها نیز با توجه به تکامل شخصیتی و وجوهات بسیار مثبت به لحاظ اخلاقی و مذهبی در سیر زندگی فردی شان از زندگی کاملا عادی و با چاشنی احساسات و تعلقات نسبت به زندگی روزمره برخوردار بوده اند که همین رویه و نگرش جدید و دوری از اسلوب های گذشته و قرائت های کاملا کلیشه ای باعث ارتباط و پیوند نسل جوان که شناخت اصولی و مبنایی از دفاع مقدس و رشادت های جوانان این مرز و بوم  نداشته ، پیوندی وثیق برقرار نموده که گواه و شاهد آن استقبال فرآوان و  همه گیر از این گونه فیلم ها در سال های اخیر می باشد که هیچ گاه این خوانش ونگرش مورد اعتراض و مخالفت کانون های رسمی نگردیده که در عرصه عمل موفقیت این رویکرد را همان طور که ذکر شد مشاهده نموده ایم.

حال با توجه به توضیحات داده شده در دیالوگ های مطرح شده نمایش «لیلی با من است»، شاید ادبیاتی و یا خطایی نیز به ظاهر در آن اتفاق افتاده باشد که فلسفه و هنر نمایش زنده همواره می تواند در معرض خطایی سهو و یا اشتباه قرار گیرد که ناشی از یک اتفاق پیش بینی نشده باشد و نه بر اساس ادله و مخالفت مخالفین که آن را حساب شده و طراحی شده در توهین به شهدای عزیز، این سرمایه های معنوی و فراموش نشده کشور می دانند که متاسفانه رویداد این پدیده باعث حملات فرآوان و تخریب های بسیار گسترده و تسویه حساب های سیاسی علیه مدیریت این مجموعه در سطح رسانه ها و بالخص نمایندگان استان گردیده  که مجمع نمایندگان خواهان عزل و برخورد با ایشان می باشند که این هجم از مخالفت و موضع جای تامل و سوال دارد!.. به راستی که نمایندگان محترم که همواره در مواضع و دیدگاه های خویش به مشکل عمده موجود در سطح استان که  همانا محرومیت و بیکار ی و توسعه نیافتگی استان می باشد تاکید نموده اند؛ آیا با توجه به مواضع یکسان همگی آنها به استثنای جناب دکتر بیرانوند ، سنخیت و هم خوانی با این  مواضع شان دارد که یک مساله فرهنگی را به مشکل عمده در سطح استان تبدیل نموده اند  و حتی در قالب تذکر  در مجلس و تهدید به برخورد با ایشان   اقدام نموده اند که با توجه به شاکله دیدگاهی و نظری نمایندگان ،شائبه بهره برداری سیاسی و برخورد جناحی از این پدیده به ذهن متبادر می گردد که نمایندگان محترم بر اساس نگرش جناحی و با استفاده ابزاری از مساله به وجود آمده قصد تسویه حساب سیاسی با مدیریت این مجموعه را دارند.

متاسفانه جناح اصول گرا  همواره  مساله بیکاری و اقتصاد را علی الضاهر و در شعارهایشان مشکل جدی جامعه می دانند ولی در عمل بیشتر مواضع و انتقادهایشان بر مسائل فرهنگی جامعه معطوف می باشد که پارادوکسی غیر قابل قبول و در تعارض با مواضع شان می باشد.

لازم به ذکر است تاکید نمایم که نگارنده بر اساس اصل واقع بینی و انصاف در برخورد و قضاوت در مورد عملکرد یک مجموعه همواره اندیشیده و اعتقاد دارم که از اتخاذ مواضع جناحی باید دوری گزید.

در مجموع می توان گفت که مدیریت ارشد فرهنگ استان در طول تصدی این مسولیت توانسته قابلیت ها و توانمندی های خویش را در عرصه فرهنگی استان به وضوح نشان دهد از جمله می توان به برگزاری کنسرت های  متناوب و پی در پی اشاره نمود که به عنوان یک رکورد بی نظیر در مقایسه با استان های دیگر ،شاخص های امنیت و انسجام و اجماع مسولین استانی را در عمل اثبات نموده که نشانگر عمق فرهنگی و غنای این دیار می باشد  و از جمله مورد دیگر برپایی نمایشگاه سالیانه کتاب که به طور منظم و دقیق انجام گرفته که پدیده ای بدیع در طول سالیان گذشته به طور متناوب بوده است و همچنین توجه و دغدغه بزرگداشت برای مفاخر فرهنگی از جمله شاعران و نویسندگان خدوم این دیار اشاره نمود که نشان از کارنامه موفق حجت الاسلام  دکتر حنان در طول مدیریتشان می باشد.

در پایان لازم است که این نکته اساسی را مورد توجه قرار داد که بر اساس تعامل و ارتباط سازنده  و به دور از بازی های سیاسی می توان بر مشکلات و نابه هنجاری های موجود در سطح استان در عرصه عمل فائق آمد.

دیدگاه ها

عظیم در گفته :

شمایی که برگزاری کنسرت تحولی عظیم در فرهنگ لرستان می دانید دیگه معلومه هیچی حالی تون نیست…
این کنسرت ها هم با پیگیری انجمن موسیقی برگزار شدن نه اداره کا فرهنگ و ارشاد و اسلامی لرستان

[پاسخ]

محمد در گفته :

آقای روشن پور!
آیا شما تئاتر را دیده اید؟
شما حتی نام تئاتر را هم نمیدانید آن وقت می آیید از آن دفاع می کنید؟
لیلی با من است نام آن سریال دهه هفتادیست… ما داریم در مورد لیلی نام تمام دختران ایران زمین است دهه نود صحبت میکنیم
آقای روشن پور، قطعا شما این تئاتر را ندیده اید ولی جوری مینویسید که گویی دیده اید. با این فرض آیا شما حاضر هستید که با خانواده(خواهر و مادر) به پای دیدن این تئاتر بشینید؟
آقای ده نمکی در فیلمش از اخراجی ها، معراجی ها ساخت، ولی در این تئاتر شاهد هستیم که رزمنده ها در حال شهوت از دنیا می روند!
کارگردان، و تعدادی از بازیگران این تئاتر را از نزدیک میشناسم، خودشان هم میگویند توهین شده، آیا شما کاسه داغ تر از آش نشده اید؟

طبق رسم رسانه های حرفه ای، لطفا نظر رو منتشر کنید.

[پاسخ]

ناشناس پاسخ در تاريخ پنج‌شنبه 15 دسامبر , 2016 7:09 ق.ظ:

متاسفانه عده ای ندیده و نشنیده احساس تکلیف بیجا میکنن و فکر میکنن اگر حرف نزنن مردم میگن لال هستی؟
نگارنده این مطلب که ظاهرا کارشناس ارشد جامعه شناسی داره از این قضیه مستثنی نیست

[پاسخ]

ناشناس در گفته :

ووو

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :