کد خبر : 28332
تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2016 - 15:30
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 267 بازدید

هر که لابی‌اش بیش، بودجه‌اش بیشتر!

یک نکته صبح یکشنبه 28 شهریورماه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان لرستان هویدا گشت: اینکه مقامات استان و نمایندگان استان بر سر این موضوع که، استدلال اقناعی و نیز لابی‌گری از کلیدهای مهم بازکردن قفل بودجه‌ی عمرانی است اجماع نظر دارند. نماینده‌ی اصلاح‌طلب خرم‌آباد و چگنی، محمد بیرانوندی در این جلسه بیان کرد که استدلال […]

شهرام شرفی

یک نکته صبح یکشنبه 28 شهریورماه در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان لرستان هویدا گشت: اینکه مقامات استان و نمایندگان استان بر سر این موضوع که، استدلال اقناعی و نیز لابی‌گری از کلیدهای مهم بازکردن قفل بودجه‌ی عمرانی است اجماع نظر دارند.

نماینده‌ی اصلاح‌طلب خرم‌آباد و چگنی، محمد بیرانوندی در این جلسه بیان کرد که استدلال قوی آوردن بسیار مهم است تا بتوان سهم بیشتری از بودجه‌های عمرانی برای استان لرستان به‌دست آورد. به گفته‌‌ی بیرانوندی مهم است که ما {مدیران و نمایندگان استان} هم بتوانیم برای افزایش سهم بودجه‌ای استان از بودجه‌های عمرانی کشور، استدلال‌های قانع‌کننده نزد تهران بیاوریم و بتوانیم به خوبی و استدلالی از حقوق لرستان دفاع کنیم.

نماینده‌ی اصولگرای خرم‌آباد و چگنی، محمدرضا ملکشاهی‌راد نیز در این جلسه بر این نکته انگشت گذاشت که لابی‌گری برای افزایش اعتبارات مهم است و یک مدیر باید بتواند چانه‌زنی کند و باید از نظر لابی‌گری برای افزایش اعتبارات عمرانی حوزه‌ی کاری‌اش، هم توانمند باشد.

وقتی استاندار لرستان، هوشنگ بازوند نیز در این جلسه از این موضوع آمار داد که 44 درصد بودجه‌های عمرانی کشور از نوع بودجه‌ی شناور است و مهم است که مدیر باید بتواند از این 44 درصد سهم عمرانی حوزه‌ی کاری خوش را افزایش بدهد آنگاه مشخص شد که لابی‌گری جایگاه ویژه‌ای در نظام توزیع و تخصیص بودجه در کشور ما برای استان‌ها دارد.

همین آمارها و همین گفته‌ها نشان می‌دهد شاید خیلی مدرنیته و توزیع و تخصصی بودجه‌ها براساس اصول مدرنیته از قبیل جمعیت و نرخ بی‌کاری و شاخص‌های زیرساختی چندان هنوز در کشور ما و در عمل، جایی ندارند؛ اگرچه ممکن است در عالم نظر، جایگاه تئوریکی داشته باشند.

وقتی 44 درصد بودجه‌ی عمرانی از نوع شناور! است و تخصیص از این مقدار برای هر استان بستگی به توانایی رایزنی و لابی‌گری آن استان دارد، آنگاه حرف‌های تأمل‌برانگیز و روشنگرانه‌ی فرماندار بروجرد، صیدعلی کورانی‌فر، اهمیتش هویدا می‌شود که در این جلسه خبر داد از 57 هزار میلیارد تومان بودجه‌ی عمرانی سالانه‌ی کشور به تنهایی 23 هزار میلیارد تومانش در دست وزیران است!

کورانی‌فر صریحاً بیان کرد استان‌های برخوردا از لابی‌گری و قدرت بیشتری بهره‌مند هستند و طبیعی است سهم بیشتری از اعتبارات عمرانی به خودشان اختصاص می‌دهند و این وضعیت باید تغییر کند تا استان‌های کمتر توسعه‌یافته نیز بتوانند خودشان را به قافله‌ی توسعه برسانند.

و آشکار است این 23 هزار میلیارد تومان در دست وزیران که فرماندار بروجرد آز آن پرده برداشت و آن 44 درصد بودجه‌ی شناور! که استاندار بر زبانش جاری ساخت خود به خود این پیام را به استان‌های کمتر توسعه‌یافته‌تری چون لرستان می‌رساند که:

«هر که لابی‌اش بیش، بودجه‌اش بیشتر».

بیان دیدگاه !

نام :