کد خبر : 30270
تاریخ انتشار : 14 ژانویه 2017 - 09:01
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 315 بازدید

چرا هاشمی را باید قدر دانست

    «بزرگ بود و از اهالی امروز بود و با تمام افق های باز نسبت داشت ولحن آب و زمین را چه خوب می فهمید.»   پروین گنجی:    بیستم دی ماه مصادف است با شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، ستاره بی نظیر تاریخ ایران که صدو پنجاه  سال پیش به عنوان صدراعظم ایران […]

 

 

«بزرگ بود

و از اهالی امروز بود

و با تمام افق های باز نسبت داشت

ولحن آب و زمین را چه خوب می فهمید.»

عکس

  پروین گنجی:   

بیستم دی ماه مصادف است با شهادت میرزا تقی خان امیرکبیر، ستاره بی نظیر تاریخ ایران که صدو پنجاه  سال پیش به عنوان صدراعظم ایران درخشید و و در کمتر از سه سال شعله صدارتش خاموش شد. در شب واقعه شهادت امیر کبیر، آیت الله هاشمی رفسنجانی، مردی  از جنس امیرکبیراز دیارمان رخت سفر بربست. مردی که میراثش عقلانیت و دین داری و سیاست ورزی خردمندانه بود.

آیت‌الله هاشمی چهره‌ای اساسی در تحولات سیاسی انقلاب اسلامی محسوب شد. او در دوران پیش از انقلاب به مدت چهار سال و پنج ماه در زندان بود. وی ازنخستین پیوستگان به تفکر سیاسی و اجتماعی امام راحل و خود در زمره اندیشمندان تفکر انقلاب اسلامی محسوب می شود. همواره نقش تعدیل کننده در سیاست ایران داشت و مانع و سدی بود در برابر جریانات خشونت گرا، افراطی وتندرو اعم از چپ و راست به قولی چتری بود برای همگان. ایشان بعد از پیروزی انقلاب نیز چه در دوره جنگ، چه در مجلس شورای اسلامی و چه در دوران ریاست جمهوری و بعد از آن خدمات بسیار زیادی برای مردم و جمهوری اسلامی داشته و همواره تا آخرین لحظات زندگی خود بر آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل پافشاری داشتند.

نوسازی اقتصادی برای رسیدن به ایرانی نوین از مهم‌ترین تفکرات اقتصادی آیت‌الله زمانی که رئیس‌جمهور بود تلقی می‌شد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی از سال 68 تا 76 رئیس‌جمهور بود و سیاست اقتصادی تعدیل ساختاری را در پیش گرفت. هم‌چنین سیاست تنش‌زدایی در سیاست خارجی را کلید زد. شاید کمتر شخصیتی به اندازه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی باشد که در همه‌ی تحولات و رویدادهای مهم سیاسی کشور حضور داشته است.

در دوران دفاع مقدس نیز در جایگاه فرماندهی نقش كلیدی داشت. هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی  و در پایان بخشیدن به جنگ 8 ساله نیز نقش موثری را ایفا نمود.

با نزدیک شدن به پایان دور دوم ریاست جمهوری وی در سال 76، هاشمی ابتکار عمل را از دست نداد و همگام با اصلاح‌طلبان مسیر اصلاحات را انتخاب کرد. او ابتدا برای مدت چند ماه تلاش کرد تا میرحسین موسوی را ترغیب به شرکت در انتخابات کند؛ ولی پس از این‌که او نامزدی در انتخابات را نپذیرفت، هاشمی از نامزدی سید محمد خاتمی حمایت کرد. هاشمی در واکنش به محافظه‌کاران تندرو هشدار ‌داد که “ازبین رفتن اعتماد مردم، از ایدز خطرناک‌تر است”.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هماره ازبازترشدن فضای سیاسی در سیاست ایران دفاع کرد. وی در حوزه‌ی سیاسی به عنوان چهره‌ای در جهان شناخته می‌شد که از رفتارهای هیجانی و شتاب‌زده دوری می‌جست وبا این روحیه توانست منافع ملی را در پیچ های خطرناک حفظ نماید. برکسی پوشیده نیست باز شدن فضای سیاسی دوران اصلاحات جز با کمک هاشمی امکان پذیر نبود. در روز ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸، هاشمی سکوت غیر معمول خود پس از انتخابات را شکست. او در خطبه‌های نماز جمعه تهران (۲۶ تیر ۱۳۸۸) شورای نگهبان را به ازدست دادن فرصت متهم کرد. و خواست تا معقولانه، اعتماد به مردم بازگردانده شود.

عده ای تندرو قصدشان حذف ایشان از صحنه سیاست ایران بود. اما مرد درجه یک سیاست، خود را بازسازی و سنگرهای از دست رفته را یکی پس از دیگری فتح نمود به طوری که در ایران کمتر کسی مانند هاشمی می‌تواند محور فعالیت اصلاح‌طلبان و بخش‌های معتدل اصولگرا باشد. او توانست با بازسازی چهره‌اش در سال‌های دولت احمدی‌نژاد مقبولیت عام میان فعالان سیاسی کسب کند تا جایی که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته حتی سید محمد خاتمی که رهبر بی‌چون و چرای اصلاح‌طلبان است حضور هاشمی را بر خود مقدم ‌دانست.

به روایت تاریخ هاشمی نشان داد با وجود مهر پدری همواره منافع ملی و مصلحت نظام را بر مهر پدری ترجیح داد و در مقابل انواع احکام و برخوردهایی که به درست یا نادرست بر فرزندانش رفت کمترین دخالت نداشت و این عملکرد باعث کسب محبوبیت وی نزد همگان شد .

نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقائق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند. که امام خمینی (ره)فرمود: بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی مانند هر انسانی در کارنامه خود مواردی دارد که انجامشان به مصلحت نبوده ولیکن شدت یافتن روحیه اعتدال گرای وی در سالهای پایانی عمر و نقش ارزنده وی در ایجاد تعامل با جهان و دوری از خشونت ورزی محبوبیتی برای ایشان بوجود آورد که  آن موارد سیاه را کمرنگ نمود به طوری که  الان اکثر سیاسیون و مردم معتقدند ایشان یکی از چهره‌های خدومی بود که چه در دوران پهلوی و چه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن خدمات فراوانی به نظام جمهوری اسلامی داشت و از این جهت حق بسیاری به گردن انقلاب و مردم دارد.

امید این کوچ ناگهانی بجای حاکم نمودن یاس و بی انگیزگی سبب اتحاد وجزم عزم همفکرانش برای ایرانی آبادتر باشد و آن چنان سرنوشت رقم بخورد که در پیام نوروزی خود به ملت گفت:

پارسال برایتان نوشتم
چه من باشم یا نباشم
فردا از آن شماست!
و امروز در نوروز پیش رو
قلبم عین دریا روشن است
و گواهی می دهد که :
سال ۹۵ هم،
سال شماست.
تا روز به روز
در سایه حضورتان
دایره تنگ افراطی ها
تنگ تر
و گشایش
پنجره اعتدال
فراخ­ تر گردد.

روحت شاد مرد روزهای سختِ ایران زمین

 

دیدگاه ها

ولی اله آزادبخت در گفته :

برقرار باشی خیلی خوب هاشمی نوازی کرده ای.هیچ بدل وبدیلی به پای پایدار او نمیرسد….مردی که مردانگی را تا بود مردانه آموخت.در نابرابری ها جام می وخون دل را هردو به او دادند…

[پاسخ]

بیرانوند در گفته :

درود بر هاشمی که درک درستی از زمان داشت و در بیست سال پایانی عمرش خوشتر درخشید

[پاسخ]

کوهدشت در گفته :

هاشمی نامش بر تارک تاریخ ایران به مانند امیر کبیر تا ابد خواهد درخشید

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :