کد خبر : 36765
تاریخ انتشار : 20 آوریل 2023 - 18:24
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 2,444 بازدید

گفت و گو با سبحان امرایی، کمانچه نواز جوان کوهدشتی

در گفتگو با کمانچه نواز جوان کوهدشت مطرح شدکوهدشت مرکز استعدادهای هنری است که به شوره زار تبدیل شده است ✍ گفتگو  محمد کریمی / هومیان کوهدشت از شهرهای مهم موسیقی وکمانچه‌نوازی لرستان است، هنرمندان و خنیاگران بزرگی در عرصه موسیقی کوهدشت هنرنمایی کرده اند که در سطح کشوری مطرح و از محبوبیت بالایی برخوردار […]

در گفتگو با کمانچه نواز جوان کوهدشت مطرح شد
کوهدشت مرکز استعدادهای هنری است که به شوره زار تبدیل شده است

✍ گفتگو  محمد کریمی / هومیان

کوهدشت از شهرهای مهم موسیقی وکمانچه‌نوازی لرستان است، هنرمندان و خنیاگران بزرگی در عرصه موسیقی کوهدشت هنرنمایی کرده اند که در سطح کشوری مطرح و از محبوبیت بالایی برخوردار هستندهنرمندان کوهدشتی تاکنون آثار فاخر و ارزشمندی پدید آورده اند .درجشنواره‌ها‌ی مختلف شاهد حضور گروه‌های موسیقی‌از این شهرستان و کسب رتبه‌های برتر هستیم. جوانان علاقمند به موسیقی کوهدشت معمولا عناوین اول جشنواره‌ها را کسب می نمایند. یکی ازنوازندگان جوان شهرستان کوهدشت سبحان امرایی است که در جشنواره ملی  موسیقی جوان رتبه اول را کسب کرده است .

گفت و گویی صمیمانه با این هنرمند جوان:

جناب آقای امرایی لطفا خودتان را بیشتر معرفی نمایید ؟
“غیر از هنر که تاج سر آفرینش است
بنیاد هیچ منزلتی استوار نیست

اینجانب سبحان امرایی متولد  خرداد ۱۳۷۸ در شهرستان کوهدشت و در حال حاضردانشجوی رشته حقوق هستم .
من از کودکی به موسیقی علاقه مند بودم ، در دوازده سالگی با ساز کمانچه آشنا شدم قبل از من دو تن از برادرانم تنبک و سنتور می‌نواختند آن ها باعث آشنایی من با ساز و آواز شدندکمانچه را مانند یک رفیق  و مونس دوست دارم و دوازده سال  است که با این ساز دمساز هستم  و گویی جزئی از وجود من است.

اساتید شما در راه فراگیری کمانچه چه کسانی بودند؟
ابتدا  مدت کوتاهی در خدمت سید تیمور حسینی از نوازندگان به نام تنبور کوهدشت مشق ساز کردم سپس  شاگرد جناب اکبر خسروی از نوازندگان و پیشکسوتان عرصه موسیقی کوهدشت بودم.اما نکات مختص به کمانچه نوازی لرستان را در کلاس آقای داوود رضایی از برترین کمانچه نوازان لرستان  یاد گرفتم و بیشتر اندوخته های موسیقی ام را با تمرین و از طریق اساتید موسیقی بوسیله گوشی دریافت نموده ام .

در فراگیری کمانچه شما چه کسانی تاثیر داشتند؟
  علاقه من به اساتیدی همچون پرویز یاحقی ، مجتبی میرزاده ، علیرضا حسین خانی و فرج علیپور در نوازندگی ام تاثیر گذار بودند .
از هنرمندانی که تاثیر زیادی در روند نوازندگی و  موسیقی من داشت دوست عزیزم جناب علیرضا کاظمی بود که سنتور نواز و استاد موسیقی هست ،اجرای کمانچه همراه با گروه وانو به خوانندگی استاد رحمانپور  و همچنین نوازندگی کمانچه در جشنواره های  مختلف درکنار مهران غضنفری که سرشار از ذوق هنری و ادبی است نیز در رشد این حقیر در عرصه موسیقی بسیار تأثیرگذار بوده است.

تا کنون چه مقام هایی در عرصه هنری کسب نموده اید؟
در دوران راهنمایی و دبیرستان ،در مسابقات فرهنگی هنری مدارس در شهرستان و استان مقام های برگزیده و اول را به دست آوردم .
در سه جشنواره ملی موسیقی جوان ، مقام اول و یک بار هم در جشنواره ملی تال  مقام اول و دوم را  کسب نمودم .به همراه گروه موسیقی وانو که خودسرپرستی آن را بر عهده دارم در دومین جشنواره بین المللی آوا ها و نواهای رضوی به عنوان گروه برگزیده انتخاب شدیم ،به همراه گروه موسیقی نوای سیمره به سرپرستی خوانندگی مهران غضنفری درچهار دوره متوالی برگزیده جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شدیم .

جایگاه کوهدشت در موسیقی لرستان از دیدگاه شما کجاست؟
کوهدشت نه تنها در عرصه موسیقی بلکه در سایر هنرها نیز یکی از شهرهای مهم استان است و حرف های زیادی برای گفتن دارد
در عرصه موسیقی ما استاد ایرج رحمانپور را داریم که نیازی به تعریف و تمجید ندارد ایشان را می توان قله موسیقی لرستان دانست.
به گفته یکی از هنرمندان هم استانی ، اداره فرهنگ کوهدشت را باید اداره کل نامید زیرا قسمت اعظمی از افتخارات فرهنگی و هنری این استان متعلق به شهرستان کوهدشت است اما متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت های مناسب فرهنگی و هنری و همچنین عدم حمایت های مسئولین،این شهرستان به شوره زاری برای استعدادهای ناب و شگرف تبدیل شده است وهمین امر موجب مهاجرت این عزیزان به تهران و سایر کلان شهرها شده است.

در عرصه موسیقی به دنبال چه هدفی هستید؟
بنظر من هدف هنرمند ابتدا باید خلق آثار هنری در جهت علایق مردم و موازی با شرایط اجتماعی جامعه باشدیعنی هنرمند باید زبان گویای مردم باشد.

اگر حرف ناگفته ای دارید بیان نمایید؟

امیدوارم ،مردم ما بخصوص جوانان،ازموسیقی سنتی و محلی که متعلق به خودشان است  بیشتر استفاده نمایند ، کوهدشت و لرستان را با کمانچه می شناسند ، موسیقی لرستان در غم  و شادی همواره در کنار مردم بوده و مردم خاطرات خوشی با کمانچه دارند و فرزندان خود را جهت فراگیری سازهای بومی مانند کمانچه تشویق نمایند و از موسیقی فاخر و با ارزش لرستان که لایق شنیدن آن  هستند استفاده نمایندوهنرمندان باید آثاری را تولید نمایند که علاوه بر حفظ اصالت ، جدید و تازگی داشته باشد تا نسل جوان به این هنر علاقمند و گوش نماید.

📢نشانی ما در تلگرام

@homiannews

بیان دیدگاه !

نام :