کد خبر : 17368
تاریخ انتشار : 9 مارس 2015 - 08:38
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 703 بازدید

9 نکته در مورد شراب و شراب‌خواری!

سیدمحمدصادق محمدی‌وفایی: به نام خداوند جان و خرد/ یکم: خوردن مشروبات الكلى از زمان حضرت آدم(ع) تحريم شده و در هيچ عصرى و از سوى هيچ پيامبرى مجاز شمرده نشده است . امام رضا و امام صادق عليهما السلام فرمودند: «خداوند هيچ پيغمبرى را نفرستاد جز اين كه حرمت شراب جزء برنامه رسالت بود و […]

وفایی

سیدمحمدصادق محمدی‌وفایی: به نام خداوند جان و خرد/ یکم: خوردن مشروبات الكلى از زمان حضرت آدم(ع) تحريم شده و در هيچ عصرى و از سوى هيچ پيامبرى مجاز شمرده نشده است . امام رضا و امام صادق عليهما السلام فرمودند: «خداوند هيچ پيغمبرى را نفرستاد جز اين كه حرمت شراب جزء برنامه رسالت بود و شراب از اوّل حرام بود.»

دوم: كمتر گناهى پيدا مى شود كه به اندازه خوردن شراب منفور باشد. امام صادق (عليه السلام) مى فرمايد: «كسى كه يك جرعه شراب بياشامد، خدا و پيغمبران و مؤمنين او را لعنت مى كنند، اگر به مقدارى بخورد كه مست شود، روح ايمان از او دور مى شود و به جايش روح كثيف شيطانى جايگزين مى گردد…»

از امام علی(ع)نیز نقل شده است: اگر قطره‌ای از شراب در چاهی بیفتد و بر آن مکان مناره‌ای بلند بنا شود، بر آن مناره اذان نمی‌گویم، و اگر قطره‌ای از شراب در رودخانه‌ای بیفتد سپس آب آن خشک شود، و از زمین او سبزه‌زاری بروید، هیچ حیوانى را از آن سبزه‌ها نمی‌چرانم.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: چهار چيز است چنانچه يكى از آنها وارد خانه اى شود آن خانه را طورى خراب كند حتّى با بركت نيز آباد نگردد آنها عبارتند از: خيانت، دزدى، شرابخوارى و زنا.

فتاوای مراجع

سوم: به اجماع فقهاى شيعه و سنّى، شراب، نجس و حرمت آن محرز است. اكثر عالمان دينى مشروبات را حتى به نام دارو نيز تجويز نمى‏كنند.تمام فقيهان اسلامى براى شراب‏خوار اجراى حد شرعى (هشتاد ضربه شلاق) را واجب نموده‏اند.

چهارم : اگر یک قطره از شراب در چاهی آب ریخته شود، باید همه آب را کشید و بیرون ریخت تا آب آن چاه پاک شود.

پنجم: آيات عظام امام، بهجت و سيستانى: اصل هم‏نشينى اشكال ندارد ولى نشستن بر سر سفره‏اى كه بر سر آن شراب مى‏خورند، بنابر احتياط واجب جايز نيست و خوردن از آن سفره- هر چند غذاى حلال باشد حرام است. توضيح المسائل مراجع، م. 2634)

آيات عظام تبريزى، خامنه‏اى، صافى، فاضل، مكارم، نورى و وحيد: اصل هم نشينى اشكال ندارد ولى نشستن بر سر سفره‏اى كه بر سر آن شراب مى‏خورند، جايز نيست و خوردن از آن سفره- هر چند غذاى حلال باشد حرام است.( توضيح المسائل مراجع، م 2634 وحيد، توضيح المسائل، م 2698 خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س. 14

ششم: همه مراجع: شراب، نجس و خوردن آن حرام است. تفاوتى بين كم و زياد آن نيست و نوشيدن يك قطره آن نيز حرام است. اين كار از گناهان بزرگ محسوب مى‏شود هر چند شخص را مست نكند.

هفتم: ازدواج با شرابخوار جايز است ولى كراهت شديد دارد.

امام خمينى، آيت الله نورى، آيت الله مكارم و آيت الله فاضل، العروه الوثقى، ج 2 م 7 آيت الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1298 آيت الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 298 آيت الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 2 آيت الله صافى، هدايه العباد، ج 2، م 4 و دفتر: آيت الله بهجت و آيت الله خامنه‏اى.

هشتم: شرابخوار بعد از این که از مستی بیرون آمد باید جاهایی که نجس شده آب بکشد و نمازش را بخواند.

البته نماز خواندن دواثر دارد نخست این که فرد نمازخوان را در لیست نمازگزاران قرار می دهد.و هر کس نماز بخواند عذاب تارک نمازها را ندارد.

دومین اثرنماز، این است که باعث نزدیکی شخص به خداوند ( قبول شدن نماز ) می شود.و نماز شرابخور تا چهل شبانه روز این خاصیت دوم را ندارد.

نهم: شخصى به نام حسين بن خالد مى گويد محضر مبارك حضرت رضا (عليه السلام) عرض كردم براى ما از پيامبر (صلى الله عليه وآله) روايت شده كه فرموده اند: كسى كه شراب بياشامد تا چهل روز نمازش مقبول نيست، آيا اين روايت صحيح است؟

حضرت فرمودند: راويان اين حديث راست گفته وحديث را صحيح نقل كرده اند. عرض كردم: چرا نمازش تا چهل روز مقبول نيست نه كمتر از آن و نه بيشتر حضرت فرمودند: براى اين كه حق تعالى خلقت انسان را مقدر و معين فرموده با اين بيان: وقتى نطفه انسان در رحم مادر قرار مى گيرد 40 روز به حال نطفه بعد تبديل به علقه مى شود. تا 40 روز سپس مضغه مى شود و 40 روز به اين حالت است (و همين طور جلورود تا خلقت كامل شود) بنابراين وقتى شخصى شراب مى خورد آن شراب 40 روز در بدن او مى ماند و تا اين زمان كه بقايا و ذرات شراب درجوف او باقى است نماز نبايد مقبول درگاه الهى واقع شود.

دیدگاه ها

مسعود در گفته :

و آیت الله اردبیلی و آیت الله صانعی چی؟
این آیات مرید زیاد دارند.

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ پنج‌شنبه 12 مارس , 2015 7:23 ق.ظ:

سلام بر آقا مسعود
حرمت خوردن شراب از قطعیات متون اسلامی است از اینرو احدی را نخواهی یافت که به جواز نوشیدن آن فتوای داده باشد.

[پاسخ]

رحیمیان در گفته :

دکتر شریعتی؛
با خود فکر می کنم چگونه است که ما در این سر دنیا عرق می ریزیم و وضعمان این است !و آنها در آن سر دنیا عرق می خورند و وضعشان آن است نمی دانم اشکال در نوع عرق است یا در نوع ریختن و خوردن.

[پاسخ]

محمدی وفایی در گفته :

سلام علیکم
جناب رحیمیان لاغر و یا فربه بودن وضع ربطی به خوردن عرق و یا نوع ریختن و نحوه ی خوردن آن ندارد.
شهید مطهری (اسلام شناس)در باره ی کتاب اسلام شناسی شریعتی در حاشیه جلد این اثر مینویسند این جزوه مانند اغلب نوشته های نویسنده، از نظر ادبی و هنری اعلی است و از نظر علمی متوسط است و از نظر فلسفی کمتر از متوسط و از نظر دینی و اسلامی صفر است.
دکتر شریعتی فرموده اند :
تخصص بنده جامعه شناسی است اگر در گستره تخصصم مطلبی را بیان کردم ، می توانید به عنوان یک نظریه تخصصی آن را مورد ارزیابی قرار دهید و لی اگر در غیر رشته ام مطلبی یافتید مطلبی از جنس مطالب عموم و عوام مردم است .

كشورهاي اسلامي نیز عقب افتاده اند، چون:
1-حکومت‌ها و کارگزاران فاسد
نظام هاي سياسي فاسد و استبدادي نقش مهمي در عقب ماندگی جامعه اسلامی داشتند. اين نظام ها به جاي همّت در جهت رشد و پيشرفت مسلمانان، فقط به فكر حفظ قدرت خويش و صرف هزينه هاي عمومي مسلمانان در جهت خوش گذراني و رفاه خود بودند.
زمامداران مسیحى در اندلس براى نابودى مسلمین، مشروبات الکلى را به طور رایگان در دسترس جوانان مسلمان، قرار مى‌دادند. در روز چهارم جمادى الثانى سال 486 هجرى، «عدى بن عبدالعزیز» مشهور به «نبى ذوالنون» نخست وزیر مسلمین با مسیحیان قرار داد محرمانه‌اى بست و قلعه‌هاى والانس را تسلیم آنان نمود و سربازان مسیحى با ورود به شهرهاى اطراف شدیدترین جنایات را مرتکب شدند و حتى بنى ذوالنون خائن را نیز در آتش سوزاندند و به این ترتیب تمام سرزمین اندلس از اختیار مسلمین خارج گشت و به تصرف مسیحیان درآمد.[ براى اطلاع بیش تر: ر.ک: گوستاولوبون، تمدن اسلام و عرب، ص 770 و 807، و تاریخ دولت اسلامى در اندلس]
امام خمینی ره فرمودند:
مشکل مسلمین، حکومت‌هاى مسلمین است. این حکومت‌ها هستند که به واسطه روابطشان با ابرقدرت‌ها و سرسپردگى‌شان به ابرقدرت‌هاى چپ و راست، مشکلات را براى ما و همه مسلمین ایجاد کرده‌اند. اگر این مشکل از پیش پاى مسلمین برداشته شود مسلمین به آمال خودشان خواهند رسید و راه حّل آن به دست ملت ماست.[ صحیفه نور، ج 12، ص 278]
2- استعمارگران براي عقب نگاه داشتن كشورهاي اسلامی و مسلمانان ـ و استثمار منابع انساني و طبيعي آنها تهاجم گسترده ای انجام دادند.
3-سرگرم شدن مسلمانان به تفرقه و جنگ هاي داخلي .
یکى از مهم‌ترین اختلاف‌ها و انحراف‌هایى که در میان مسلمین پدید آمد، مسئله جانشینى پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله بود. عده‌اى آن را انتخابى و گروهى انتصابى مى‌دانستند. این اختلاف، که اولین اختلاف بعد از حیات پیامبر بود، باعث پیدایش دو فرقه شیعه و سنى گشت. منشأ آن، اختلافات قومى و قبیله‌اى بود.در این زمان نیز شاهدیم که چگونه استعمارگران به نام فرقه گرایى به اختلافات مسلمانان دامن مى‌زنند .
4-بى اعتنایى به منابع دینى
از دیگر عوامل انحراف و عقب ماندگی مسلمین، بى اعتنایى به منابع دینى است. هر گاه جاى دوستان در محافل خالى شود، بیگانگان و دشمنان جاى گزین آنها مى‌شوند. وقتى معارف اصیل دینى در دانشگاه‌ها، صدا و سیما و سایر محافل جایى نداشته باشد و در معرفى شخصیت‌هاى دینى، چون سلمان، ابوذر و… کوتاهى بشود، مردم افراد ناپاک و بى لیاقت را الگو قرار مى‌دهند.
5- ضعف مراکز دینى
عامل دیگرى که موجب انحراف و عقب ماندگی مسلمین گردید، محدود شمردن وظایف عالمان دینى به برپاداشتن مراسم احکام عبادى، و بیان احکامى، مانند طهارت و نجاست است.
امام خمینی ره مى فرماید:
«تزریق کرده بودند به ملت‌ها، به مسلمین به دیگر اقشار جمعیت‌هاى دنیا که سیاست کار شماها نیست، بروید سراغ کار خودتان و آن چیزى که مربوط به سیاست است بدهید به دست امپراطورها. همه چیز مسلمانان و مستضعفان را ببرند و ما بنشینیم بگوییم که نباید حکومت باشد، این یک حرف ابلهانه است این‌ها مصیبت‌هایى است که به مسلمانان وارد شده است و سیاست‌هاى خارجى براى چاپیدن این‌ها و براى از بین بردن عزت مسلمین به آن دامن زدند.»[صحیفه نور، ج 20، ص 198]
سید جمال یکى از مصلحان بزرگ اجتماعى بود که تمام عمر خود را صرف ترقى مسلمین و آگاه ساختن آنان از عقب ماندگى افتادگى کرد. وى عوامل ذیل را دردها و مشکلات جامعه اسلامى بر شمرده است:

1. استبداد حکّام

2. جهالت و بى خبرى توده مسلمان و عقب ماندن آنها از کاروان علم و تمدن

3. نفوذ عقاید خرافى در اندیشه مسلمانان و دور افتادن آن ها از اسلام نخستین

4. جدائى و تفرقه میان مسلمانان به عناوین مذهبى و غیر مذهبى

5. نفوذ استعمار غربى

استاد مطهری ره در مقدمه کتاب انسان و سرنوشت مى‌نویسد:
در جواب علل انحراف و انحطاط مسلمین سه بخش اسلام، مسلمین و عوامل بیگانه مورد بررسى قرار گرفته و افکار و معتقداتى چون: اعتقاد به سرنوشت و قضا و قدر، اعتقاد به آخرت و تحقیر زندگى دنیا، شفاعت، تقیه، انتظار فرج و امثال آن مورد اتهام واقع شده‌اند. (برای مطالعه بیشتر: مرتضی مطهری، انسان و سرنوشت)

[پاسخ]

آساره در گفته :

حاج آقا وفایی عزیز
متءسفانه شرب خمر در شهرمان بیداد می کند. از بین رفتن قبح این مسئله تا حدی است که به عنوان آب خوردن بر روی سفره عده ای جایگزین شده. پدر و پسر خانواده دیگر شرمی از روی مادر و خواهر و مادر بزرگ و … ندارند و به راحتی میل می کنند ! ! !
بدترین بخش این موضوع این است که همین افراد در جامعه کوهدشت خود را نماینده (منظور من وکیل و نماینده مجلس نیست) قشری می دانند و یا از طرف اقشاری که جز پاک ترین جامعه محسوب می شوند به عنوان نماینده هستند

[پاسخ]

محمدی وفایی پاسخ در تاريخ پنج‌شنبه 12 مارس , 2015 7:00 ق.ظ:

سلام علیکم
آساره ی گرامی
از شرب خمر نوشتم چون شنیده بودم در برخی از عروسی ها گاه در گوشه ای این خلاف بزرگ اتفاق می افتد.ولی نمی دانستم برای برخی ها جایگزین آب شده است!
نوشتم تا آنان که پاکند ولی شرابخواران را می بینند و می شناسند به جد از آنها فرار کنند و هرگز به رفیقی و هم نشینی با آنها نیندیشند.
نوشتم تا تذکری باشد برای کسانی که دخترشان را به راحتی به شرابخوار می دهند.
آساره محترم!
شراب همانند دروغ گفتن و ستم کردن در همه ادیان الهی حرام بوده است و متاسفانه همانطور که اکنون هم بعد از آمدن 124هزار فرستاده الهی ستمکار و دروغگو به وفور یافت می شود، شرابخواران نیز وجود دارند!
آساره ارجمند!
گفتن و نوشتن و تبلیغ معارف دین از وظایف ما طلبه هاست ولی متاسفانه سایت داران آن دیار همه از جنس جناب آزادبخت و هومیانش نیستند که جامع نگر باشند و به نشر معارف دین عشق بورزند.و ستونی از سایت هایشان را به صورت مرتب و پیوسته در اختیار سخنان دین قرار بدهند.
برای برخی از سایت های کوهدشتمان دهها یادداشت ارزشمند معارفی فرستادم( یادداشت هایی که گاه در سایت های کشوری درج شدند) ولی به همه ی آن یادداشت ها به اندازه ی ذره ای از یاداشت ها سیاسی و باندبازی جای ندادند!
همین یادداشت شرابی در 18 اسفند هومیانی شده است آماربازدیدکنندگانش گویای این نکته است که سلیقه ی جناب آزادبخت در درج این سنخ مطالب صحیح و اسلامی و ستودنی است .انشاالله روز قیامت در ثواب این نوع یادداشت ها شریک خواهد بود.
برادران و خواهران من ! هرچند در جامعه از روزه گرفتن و نمازخواندن خبرهایی وجود دارد ولی فاصله از دین همچنان بسیار است که در ذیل به نمونه هایی اشاره خواهد شد:
اسلام می فرماید:

1-دختر رحمت است ما طرفدار پسر بودن نوزادیم. به پیامبر ابوابنات می گفتند کیف می کرد ولی ماها …

2- دختر نصف پسر ارث می برد و ما نمی دهیم!

3- کسی می میرد فرشتگان الهی می گویند چی فرستاده است و ما می گوییم چه جا گذاشته است؟

4_ آرزوی پیامبر(ص) این بود یک شب داشته باشد و یک نداشته باشد ، تا دردل آن شبی که داشت خدا را شکر کند و در شبی که نداشت از خداوند نیازش را طلب کند و اتصال همیشگی با خداوند متعال داشته باشد و ما اگر چند شب نداشته باشیم ناسپاسیمان اوج می گیرد و از اتصال با او کیف نمی کنیم !

5- اسلام می گوید علم بالاتر از مال است و ما علم را قربانی مال می کنیم!

6-امام سجاد(ع) فرمودند خدایا اگر بناست در آخرت یا دنیایم نقصی قرار دهی همه ی آن کمبودی را در دنیایم قرار بده و ما می گوییم در آخرت!

7- اسلام می گوید مهم عمل است و ما می گوییم دلت پاک باشد!

8- اسلام از مدارا کردن با همدیگر می گوید و ما از قهر بودن با همدیگر!

9- اسلام می گوید کمک کردن به خانم در امور خانواده باعث می شود نام شوهر در لیست شهدا ثبت شود و ما می گوییم عجب زن ذلیل است!

10- پیامبر می فرماید یک حکمت را اگر گوش کنید ثوابش بیش از یک سال عبادت است و ما فرار از سخنرانی را دوست داریم!

11- اسلام دادن وجوهات را باعث برکت و زیادی اموال می داند و ما کمی اموال!

12-اسلام می گوید سینه زنی مستحب و نماز واجب و ماییم و سینه زنی و نذری , و بی خیال نماز صبح ها !

13- اسلام می گوید دختر 9ساله و پسر 15 ساله بالغند و در سن ازدواج و ما می گوییم دانشگاه مهم است و مدرک و سن ازدواج 30 سال و سی چند سال !

14-اسلام می گوید در مسائل اقتصادی به پایین دستت نگاه کن تا آرامشت حفظ شود و ما به بالا دستمان.

15_ امام حسین(ع) شمر را هم نصیحت می کرد شاید بر گردد و ما گاهی …!

16- اسلام حرام خوری را چون طهارت گرفتن با ادرار می داند و ما …!

17اسلام پر خوری و معده را خانه امراض می داند و ماییم پرخوری!

18 – اسلام از شکر گزاری و قناعت می گوید و ما از حرص و ناشکری و…!

19- پیامبر(ص) همه ی خوشبختی های عالم را در این می داند که عمر طولانی و در ره خدا صرف شود و ما همه ی خوشبختی ها را در ثروت و پست و مقام و …

20 اسلام می گوید نعمتی که شکرش را به جا نیاوری چون خطایی است که بخشیده نشده است و ماییم صدها نعمت شکر گزاری نشده و طلب دهها نعمت دیگر از خدا !

21-پیامبر فرمود عالمی اگر از قبرستانی عبور کند خداوند به احترام او چهل شبانه روز را از همه ی اهل قبرستان بر می دارد و ما ییم آوردن مداح و … به قبرستان ها و بی خیال عالم ها !

22- اسلام مرگ ناگهانی را از بدترین مرگ ها می داند و ما طلب سکته ایم و …

23- اسلام عید را روزی می داند که در آن گناهی انجام نشود و ما عید را در آجیل و شیرینی خوردن و…

24-اسلام می گوید اگر کسی صدای مسلمانی را بشنود و به فریادش نرسد مسلمان نیست و برخی می گویند چرا پول نفت را فلسطین و لبنان و …می دهید!

[پاسخ]

.... در گفته :

[پاسخ]

بیان دیدگاه !

نام :